Vraag binnen gekomen bij het secretariaat Boerderijenstichting Noord-Holland
Ik wil graag zonnepanelen op mijn stolp maar het is een rijksmonument. Hoe kan ik dit aanpakken?

Antwoord:
Met een Rijksmonument heeft u een aantal beperkingen maar ook veel mogelijkheden. Allereerst is het belangrijk een goed plan te maken. Het wordt steeds vaker vanuit de overheid en gemeentes toegestaan om zonnepanelen op het dak van een monument te plaatsen maar moet u dit eigenlijk wel willen? Bij een stolp is vaak een ruim erf beschikbaar waar u goed zonnepanelen kwijt kunt. Het onderhoud is dan ook een stuk eenvoudiger en voordeliger. Ook zijn er vaak bijgebouwen die heel geschikt kunnen zijn voor panelen.

De ervaringsdeskundigen en professionals binnen de Vierkantdelers, kunnen u hierin zeker goed adviseren. Veel stolpbezitters zijn u voorgegaan en kunnen u uit eerste hand vertellen over hoe het hen is vergaan. U kunt ook onze bouwkundig adviseur uitnodigen om samen met u te kijken naar de mogelijkheden. Ook interessant: https://www.boerderijenstichting.nl/media/2678/de-dans-der-daklichten-2…

Voor financiële ondersteuning kunt u kijken bij Het Restauratiefonds, zij bieden momenteel een Duurzame Monumenten-Lening, kijk op www.restauratiefonds.nl/duurzame-monumenten-lening


inloggen of registreren om te reageren.