wij hebben een gemeentelijk monument uit 1903 het pand heeft ongeisoleerde spouwmuren die in 2003 opnieuw beraapt zijn met stuc en met dampdoorlatende verf ( Caparol) mijn vraag is of iemand ervaring heeft met na isoleren van de spouwmuur met gestucte gevel. Ik heb met een bedrijf gesproken die het niet aandurft omdat er dan mogelijk stuck los komen. Alvast bedankt !

Dirk van der Plaat
Dirk van der Plaat
Naïsoleren van gestucte en gesausde gevels draagt altijd een zeker risico met zich mee. Loskomend stucwerk heb ik nog niet gezien, wel andere narigheid. Wat je vaak ziet is dat de serieuze isoleerders er niet aan willen beginnen maar dat veel cowboys geen enkel probleem (willen) zien. Zijn er achteraf onverhoopt toch problemen dan verwijzen die partijen naar de kleine lettertjes - de opdrachtgever wordt verondersteld bekend te zijn met de risico's, ons valt niets te verwijten. Bij een gebouw uit begin 1900 zou ik op voorhand heel nieuwsgierig zijn naar de gevelopbouw en de uitvoering van de spouw. Vaak werd rond gevelopeningen, kozijnen et cetera het metselwerk doorgezet tussen binnen- en buitenblad. In dat geval heb je enorme koubruggen en zou ik inderdaad niet aan naïsolatie (durven) beginnen. Het begint dus met een grondige inspectie van de spouw.
Hub. Zitzen
Hub. Zitzen
wij zijn benieuwd of er een spouwmuur bestaat in ons pand, ook uit 1903! Ons is verteld dat er in die tijd geen huizen met spouw gebouwd werden. Er zijn wel ventilatierooster aan zowel binnen- en buitenkant op verschillende hoogten. Wij hebben behoefte aan een deskundig advies. Als iemand ons een tip kan geven, graag (omgeving Utrecht)
jasper
jasper
Dat wordt inderdaad veel gezegd, wij hadden een huis uit 1880 voor dit huis en dat had ook al spouwmuren. als je profiel foto jullie huis is denk ik dat er wel spouwmuren in zitten.
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Of een gebouw een spouwmuur heeft is vaak goed te zien ter plaatse van muuropeningen zoals ventilatieroosters of eventueel er later doorheen geboorde uitblaasopeningen van bijvoorbeeld een afzuigkap van een keuken. Kijk of je het rooster of muurkapje los kunt maken, of kijk met een zaklamp door het rooster heen in de muur. Zie je een massieve muur zonder onderbreking, dan is er geen spouw. Zie je zijkanten van bakstenen met daar tussen een ruimte van meerder centimeters dan is er sprake van een spouwmuur. Voor het na-isoleren van een spouwmuur heb je wel minimaal 5-6 cm spouwruimte nodig en een spouw die niet vervuild is met allemaal specieresten en bouwafval. Dit moet door een deskundige op meerder plekken met een camera onderzocht worden. Bij een te geringe spouwruimte en/of veel vervuiling is na-isoleren geen optie.

inloggen of registreren om te reageren.