Hallo allemaal, Wij hebben luiken aan de voorgevel van ons huis. Monumentenwacht klaagt al jaren dat er een strookje lood op de bovenkant zou moeten. We zijn nu aan schilderen, dus aannemer maar gevraagd om dat te doen. Het is een 'monumenten aannemer' die er wel verstand van heeft. Die is alleen niet erg enthousiast over om lood te plaatsen. Naar hun idee krijg je vochtophoping onder het lood en is het niet meer bereikbaar om te schilderen. Bovendien zou het lood gaan verweren en 'uitlekken' over de panelen. Zij stellen voor om het niet te doen maar goed te schilderen of aan de bovenkant een beetje schuin afwaterend te zagen en dan goed lakken. Volgens mij zit er al minstens 40 jaar geen lood op de luiken. Die waren paar jaar geleden wel behoorlijk slecht (en toen voor veel geld laten herstellen). Wie heeft hier onderbouwde mening over?
Alfred Bekenkamp
Alfred Bekenkamp
ik zou het advies van de aannemer volgen ..... goed schilderen en evt. schuin afwaterend. Wij hebben luiken voor de melkkelder die op traditionele wijze zijn gemaakt (dubbel hout/krom geslagen nagels) met gesmede duimhengen. Ik hou de luiken goed in de verf maar je ontkomt er niet aan, en dan m.n. bij de gehengen, om ze af en toe te moeten opknappen. Ik loop ze elk jaar even na.
Klaas Wieringa
Klaas Wieringa
Wij hebben al een paar keer bij de schilderbeurt van de luiken flinke reparaties gehad door het inwateren langs de naden van de luiken, vooral vanaf de bovenkant. Enkele luiken hebben we om die reden al moeten laten vervangen. Dit jaar hebben we daarom besloten om lood op de bovenranden te laten plaatsen door onze timmerman. Het ziet er heel goed uit. Mijn verwachting is dat de luiken langer mee zullen gaan.
Rien Breteler
Rien Breteler
De luiken bij mijn huis zijn minstens 100 jaar oud en dus versleten, er zat geen lood aan de bovenkant en ook waar de kopse kant boven zit, ziet het er relatief goed uit, zie foto!
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Kops hout watert snel in, veel te snel als je de huidige normale schilderintervallen in ogenschouw neemt. Als je ieder 2 jaar alles langs loopt en de horizontale delen bijkwast is er minder noodzaak, maar anders is lood een echt goede oplossing tegen in wateren, en omdat vocht altijd naar beneden zakt is de kans op condensvorming onder het lood minimaal. Dus lood aanbrengen doet veel meer goed dan kwaad.
Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen
Als schilder heb ik het bij oude luiken ook wel eens gedaan. Je kan het lood er op lijmen met bijvoorbeeld Bostik Aquablocker. Deze hecht goed en blijft enigszins flexibel. Je kan met een houten plankje het lood mooi aankloppen op de luiken. Dan heb je verder om loodstrepen op de luiken tegen te gaan nog patineerolie. Dit is een lijnolie-achtig goedje wat je met een zacht doekje opwrijft om oxidatie van het lood tegen te gaan.

inloggen of registreren om te reageren.