Na al jaren lid te zijn van Monumentenzorg en ik van hen en van veel aanverwante verenigingen e-mails ontvang (restauratiefonds, Monumentenwacht Noord-Holland etc) en veel te lezen toch maar eens lid geworden van deze groep. Lijkt me vooral handig m.b.t. vragen over de praktijk. Heb via de Groene grachten een energiescan laten doen, met prijskaartje ter oriëntatie. Ik ben met kleine stapjes begonnen. Ik volg hun rapport waar mogelijk door zoveel mogelijk zelf te doen, maar uiteraard kan ik lang niet alles. Isoleren is gedaan, met uitzondering van de ramen. Ik zoek noch steeds de beste oplossing. Veel kleine ruitjes in de voorgevel, schuiframen, enkelglas. Wel tochtstrip e.a. geplaatst, nu het glas nog.
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
de beste oplossing is vacuüm glas, ook meteen de prijzigste. Uiteindelijk verdien je alles een keer terug, maar soms is die periode langer dan de levensduur. (In dit geval waarschijnlijk niet, maar wel 2 keer zo lang als met gewoon HR glas. Alleen dat HR glas past vaak niet in de oude sponning en vacuümglas wel.) Wat je kan overwegen is om in ieder geval in de woonvertrekken vacuümglas te doen, want ondertussen zit je er warmpjes bij. En dan in de slaapkamers een achterzetraam met vacuümglas, want in grote oppervlakken is dat veel goedkoper. En een achterzetraam bij de schuiframen in de woonvertrekken is ook zo gek nog niet, omdat het de tocht ook goed tegenhoudt. Je zou ook kunnen denken aan een achterzetraam, dat je in de zomer weghaalt, en dan de schuiframen in de zomer lekker open. Dat alles dan wel combineren met een alternatief voor de natuurlijke ventilatie in de winter: een WTW unit.
wil ottens
wil ottens
Dag Reinier. Dank voor je snelle antwoord. Ik heb al bij diverse leveranciers gekeken en alles even duur. Ook niet alles mag, ivm oud getrokken glas. En ik wil ook in de winter de schuiframen omhoog kunnen doen, ivm op elke verdieping 3 plantenbakken op de buiten vensterbanken. (totaal 6). Ik ga wel verder met verduurzamen, zeker nav mijn energiescan en toelichting erbij, maar stapje voor stapje. Kieren rondom de ramen en tussen schuifraam en bovenraam heb ik al volledig gedicht. In de slaapkamer heb ik zeer dikke isolerende gordijnen gemaakt, alle beetjes helpen. Ik denk dat ik even afwacht wat de nieuwe folies worden welke op de markt schijnen te komen. op de begane grond boven de voordeur en 3 x boven de grotere ramen beneden, heb ik een mooi glas-in-lood raam laten ontwerpen waar (verborgen) monumentale onderdelen van het pand in zijn verwerkt. Dit is een achterzetraam geworden. Niet alleen besparend maar ook heel erg mooi. Verder kijk ik naar de financiën en de mogelijkheden. Neem jouw suggestie zeker mee, dus veel dank.
Glassprotect Glasfolies Klarholz
Glassprotect Glasfolies Klarholz
Wij leveren een bijna transparante folie die de kwaarde van enkel glas verbeterd met 41% Www.glassprotect.nl … Zomer/winterfolies - Ecolux 70

inloggen of registreren om te reageren.