Vraag binnen gekomen bij het secretariaat Boerderijenstichting Noord-Holland:

Mijn moeder woont in een Gemeentelijk monument. De stolp is niet goed onderhouden. Binnenkort kan zij door ziekte niet meer hier wonen en ik ben geïnteresseerd om deze kavel te kopen en eventueel te splitsen alleen weet ik niet wat ik kan, mag en moet. Zou dit niet kunnen, dan zal deze stolp te koop komen staan. Ik heb al contact met de gemeente gehad en deze adviseert mij om een bouwkundig advies en/of rapport op te laten maken.

Antwoord:
Allereerst, wat een nare situatie voor uw moeder en u. U hebt al een uitgebreid onderzoek laten doen door de afdeling monumenten van de gemeente en hieruit blijkt dat de stolp met aangebouwde schuur van algemeen belang is wegens architectuur en cultuurhistorische waarde.

We raden u allereerst een goede indruk te krijgen van de staat van de stolp en de kosten van de renovatie. Dit kunt u bijvoorbeeld laten doen door onze bouwkundig adviseur. Ook is het raadzaam om een ontwerper en een aannemer te betrekken bij de plannen. Deze kunnen u dan ook adviseren over eventuele splitsing. De uitkomsten van de onderzoeken kunt u dan weer overleggen met de gemeente. De Stolpencoach van Mooi Noord-Holland kan u hier zeker bij helpen; https://www.mooinoord-holland.nl/stolpencoach/

Ook raden wij u aan de archeologische dienst in uw omgeving te benaderen. Zoals in het rapport van de afdeling monumenten van de gemeente te lezen is, was er al een eerdere stolp op dezelfde plek in 1603 en is de locatie zeker archeologisch interessant.

Verder raden wij u aan te kijken op https://www.restauratiefonds.nl/ Hier vindt u handige tips, kunt u een Quick scan aanvragen en kunt u de brochure Monumentaal wonen bestellen.

Ten slotte raden wij u aan uw vraag te stellen aan de Stolpencommunity Vierkantdelers. De ervaringsdeskundigen en professionals binnen de Vierkantdelers, kunnen u hierin zeker goed adviseren. Veel stolpbezitters zijn u voorgegaan en kunnen u uit eerste hand vertellen over hoe het hen is vergaan.


inloggen of registreren om te reageren.