Wij willen de vensters op de begane grond van onze pastoriewoning uit 1890 in Gaast laten voorzien van Fineo vauĆ¼mglas. We hebben een proefstukje van de glaszetter gekregen, maar mijn vrouw is er niet van overtuigd dat zij de kleine afstandhouders in het glas na verloop van tijd zal kunnen negeren. Wij zoeken mensen die dit glas hebben laten plaatsen en hun ervaring (via telefoon of e-mail) met ons zouden willen delen.
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Een stukje in je handen is niet de manier waarop je door glas kijkt. Mijn ervaring ermee is dat je de puntjes nooit ziet (gaat dan om de nieuwste soort Fineo, lichte puntjes) Want er zijn eigenlijk maar 2 manieren om door het raam te kijken. 1. Vanaf een afstandje in de kamer kijk je naar buiten, de puntjes zijn helemaal niet te zien. 2. Je wilt buiten iets zien en je loopt zo dicht mogelijk naar het raam. Je ogen stellen dan scherp op datgene dat je wilt zien en je ziet de puntjes wederom niet. VacuĆ¼mglas heeft wel in de lente en de herfst last van zijn eigen succes: Het isoleert zo goed dat de woning de buitenkant van het glas helemaal niet opwarmt n het glas blijft zo koud dat de vochtige lucht buiten condenseert op het raam. HR+++ heeft dat ook af en toe, Fineo heeft het wat vaker. Je ziet in deze condens als eerste de puntjes, omdat daar de condens als eerste verdwijnt. Het zwarte puntjes glas is denk ik BENG glas (rare naam overigens, kan een beetje misleidend overkomen, BENG staat voor Bijna Energieneutrale Gebouwen (BENG) en met BENG glas is je huis nog niet BENG). Dat heeft grotere en zwartere puntjes en variatie in de (vaak bredere) randen. Voor sommige toepassingen is Fineo een beter keus. Er is veel verwarring tussen BENG en Fineo, om dat Fineo soms wordt toegepast voor BENG, en dan krijg je BENG glas op een plek waar het eigenlijk niet past en dan is het altijd te duur. BENG is wel vaak goedkoper dan Fineo. Over de last van de puntjes, ik heb best vaak dat de mensen de puntjes NIET kunnen zien, dat je echt je vinger er bij moet houden en dat diegene dan pas op een bepaalde afstand (30 cm?) de puntjes voor het eerst ziet.
Nadja Keuter
Nadja Keuter
"Wij hebben 44 ruiten vervangen door Fineo in augustus 2022. Afgezien van het comfort in huis en de besparing op gas zijn de stipjes niet te zien"! Een reactie in de mail van Communitylid Ton Meulman
Rob Stam
Rob Stam
Ook bij ons in een rijksmonument in een beschermd dorpsgezicht is de wens tot glasisolatie. Nu enkelglas. Fineoglas past in de sponningen en de isolatiewaarde van Fineo is ok. Vervanging is toegestaan mits " ... de monumentale waarde" niet verandert, zegt de gemeente. Daarmee wordt bedoeld het aanzicht. Voor vervanging is een omgevingsvergunning nodig is. Zijn er bij lezers hier ervaringen met de beoordeling van de monumentcie"s op plekken waar Fineo glas wordt geplaatst in een monument/ beschermd dorpsgezicht?
Arco Donker
Arco Donker
Op de isolatiewaarde van Fineo valt weinig af te dingen en ik kan mij ook voorstellen dat je die afstandhouders niet ziet tenzij je er op focust. Fineo 6 is dun genoeg om in oude sponningen geplaatst te worden en bovendien wordt Fineo ook in de actuele afmetingen betaald (minimale afmeting is 100x100mm volgens mij, tegen 500x500 bij de meeste concurrenten) Fineo kan geleverd worden met enigszins getrokken glas aan de buitenkant wat het een enigszins authentiek karakter geeft. Dit getrokken glas wordt er dan voor gelamineerd waardoor het Fineo erg zwaar wordt en meteen 10mm dik (en dus niet meer zonder aanpassing in de meeste oude sponningen past). Wat Fineo in ieder geval nog niet heeft opgelost is de look & feel van monumentenglas. De onmiskenbare groene glans van modern glas zie je ook in Fineo. Je kan dan een monumenten commissie overtuigen, maar vind je het zelf mooi? In een woning uit 1890 hoort glas wat in ieder geval lijkt op glas wat rond die tijd geproduceerd werd. Zonder de juiste aandacht voor je glas ziet je monument er straks uit als een kantoorgebouw langs de Zuidas! Niet onbelangrijk is ook de isolatiewaarde van de rest van je monument en hoe je ventileert. De dampspanning zal hoe dan ook ergens condensatie veroorzaken. Als door toepassing van Fineo je dauwpunt in je steens buitenmuur komt, ben je verder van huis! Het is verstandig om je bouw fysisch te laten adviseren voordat je dergelijke ingrepen aan je monument van plan bent. Stolker heeft ook monumenten glas met een iets lagere isolatiewaarde, maar met een prachtig authentiek getrokken buitenblad en spierwit. Dit glas is verkrijgbaar voor diverse bouwperioden. Zeker de moeite waard om eens te checken. Veel succes met je keuze!
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Zo te zien gaat het om een replica-gevel met nieuwe ramen en kozijnen en met nieuw vlak glas. Klopt dat? In ieder geval heb ik ervaring met dit soort ramen, oud of nieuw
Lambert Kleine Deters
Lambert Kleine Deters
Jean Pierre, de meest kosten effectieve en comfort verhogende maatregel is het aanbrengen van achterzet beglazing. Als je hardglas kiest zonder een randprofiel, van bv Metaglas, dan is dat aan de binnenzijde niet erg storend.

inloggen of registreren om te reageren.