Kort geleden plaatst ik hier een vraag over ervaring met vacuümglas. Eén van de respondenten waarschuwde voor condensvorming: "Niet onbelangrijk is ook de isolatiewaarde van de rest van je monument en hoe je ventileert. De dampspanning zal hoe dan ook ergens condensatie veroorzaken. Als door toepassing van Fineo je dauwpunt in je steens buitenmuur komt, ben je verder van huis! Het is verstandig om je bouw fysisch te laten adviseren voordat je dergelijke ingrepen aan je monument van plan bent" (Arco Donker).
Ik heb getracht uit te zoeken waarom isolatieglas iets zou veranderen in de situatie zodanig dat condensatie bij of in een muur zou kunnen optreden, maar ben daar niet ver in gekomen. Ik heb alleen in een bouwfysisch rapport gevonden dat isolatieglas meer stralingswarmte in de ruimte laat (waarom dat zo is bleef onduidelijk) waardoor het comfort/gevoelstemperatuur hoger wordt en de thermostaat lager gezet wordt, met een hogere luchtvochtigheid als gevolg.
Klopt deze bewering en is dat het enige verschijnsel dat een verhoogd risico op condensatie geeft?
hubert plaatste in Duurzaamheid en energiebesparing
1 jaar geleden
Openbaar
inloggen of registreren om te reageren.