Bernard Vercouteren van den Berge
Bernard Vercouteren van den Berge
Een vraag over metalen roedes. Voor een van mijn opdrachtgevers ben ik op zoek naar een oplossing voor de metalen roedes die zijn toegepast in de houten ramen. Deze roedes vormen natuurlijk enorme koudebruggen als we isolatieglas gaan toepassen. Bovendien is de sponning te klein voor elke soort isolatieglas. Heeft iemand hier een passende oplossing voor gevonden en vergund gekregen? Ik ben benieuwd of iemand mij hiermee verder kan helpen.

Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Soms zitten er metalen roedes in houten kozijnen, maar ik heb ook meegemaakt dat de roedes eruitzagen als metaal, maar uiteindelijk toch heel dun eiken bleken te zijn met hele kleine sponningen (die nog kleiner werden door het dieper frezen ten behoeve van dubbel glas). Als ik de ronding in deze roede op de foto zie, zou ik nog even aan de verf willen krabbelen voordat ik geloof dat het ijzer is? Maar in alle gevallen kon ik in hele dunne roedes dubbel glas in kwijt en tegenwoordig vacuümglas. Ook als de sponning maar een paar mm is en/of van ijzer of staal, kun je met het kitlaagje waar het glas in gezet wordt, een kleine ronding maken en door daarna een paar mm op het glas te schilderen valt de isolator vrijwel helemaal weg. Als niet alles weg valt, dan zie je een beetje ;-). Maar dat moet je accepteren. Enkel glas kan gewoon niet meer en nieuwe ramen krijg je zonder hele goed rede geen vergunning voor en is niet duurzaam en niet monumentaal verantwoord. Of dubbel glas in deze ramen vergunningsplichtig is verschilt per gemeente. Bij vacuümglas is het nog iets anders, daar zie je niet de isolator, maar de streep silica gel en de puntjes. En als je het heel graag wil kun je je daar aan ergeren, maar het hoeft niet. En als je je dan toch heel erg ergert, dan kijk je maar naar de gasrekening, of voel je hoe lekker comfortabel het is in je monument, dat mede door het isolatieglas weer toekomstbestendig is
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Denk ook eens aan het ontkoppelen van het profiel door vacuumglas toe te passen en een deel van de roede aan de binnenkant op de ruit te plakken en het andere deel aan de buitenzijde. Erfgoedtechnisch niet helemaal juist maar een dergelijke plakroede oplossing is bij vacuumglas wel heel acceptabel. Vacuumglas heeft namelijk nauwelijks een spouw tussen beide glasbladen. Als je hierop plakroedes toepast dan kun niet waarnemen dat het plakroedes zijn omdat je niet tussen de glasbladen door kunt kijken. Voordeel is dat je het bestaand raamhout altijd kunt behouden (vacuumglas is heel dun) en dat je niet allemaal kleine vacuumruitjes hoeft toe te te passen (is duur) maar 1 grote ruit kunt plaatsen. Bij diverse rijksmonumenten hebben we deze oplossing al toegestaan om zo de verduurzaming een kans te geven en toch het aanzicht van een dunne profilering met roeden geen geweld aan te doen.
Bernard Vercouteren van den Berge
Bernard Vercouteren van den Berge
Dank voor je reactie Eelco! Ik heb meerdere voorstellen gedaan bij de gemeente, maar de optie van plakroedes heb ik nog niet voorgelegd. Eigenlijk omdat dat (in het verleden) een no-go area is geweest en ik het zelf ook geen geschikte oplossing vond met dubbel monumentenglas. Geeft de nota ruimtelijke kwaliteit in Amersfoort hier de monumentencommissie de ruimte voor om hierin positief te beslissen? Zijn de aanvragen waarin positief besloten is in de vacuüm-plakroede combinatie openbaar beschikbaar? Dan zou ik die graag bestuderen! Groet, Bernard
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Dag Bernard, in ons geval betreft het ijzeren roeden van een watertoren en diverse woningen in een kazernecomplex (allen Rijksmonumentaal). Bij de woningen betreft het echter geen metalen roeden maar houten roedes. Naar mijn mening moet elke nota ruimte bieden voor maatwerk anders komen we in deze tijd nooit tot een passende oplossing voor alle problemen die er zijn. Ik kan mij haast niet voorstellen dat nota's expliciet verbieden dat roedes van ramen in alle situaties niet onderbroken mogen worden... Wil je exacte adressen om te gaan kijken bel dan even naar 033-4695886. Een studie is er niet echt voor nodig hoor. Haal de bestaande roede los, zaag het deel van de roede wat tussen de glasbladen zit weg en plaats de gezaagde delen weer terug op de ruit. Afwerken van de buitenzijde met een stopverfvervanger en je bent klaar. Eventueel kan het deel aan de buitenzijde ook vervangen worden, vaak is dit deel aangetast of beschadigd bij het verwijderen van de oude uitgeharde stopverf.
Bernard Vercouteren van den Berge
Bernard Vercouteren van den Berge
Hallo Eelco, dank voor je snelle reactie. Ik heb vele varianten bedacht, maar deze nog niet: in de lengte doorzagen en daarna terugbrengen vòòr en achter het vacuümglas. Ik ga ze zeker bellen voor de adressen om te kijken en details van de aanvragen op te vragen ter ondersteuning van mijn aanvraag omgevingsvergunning bij de betreffende gemeente. Groet, Bernard

inloggen of registreren om te reageren.