Tessa
Tessa
Wij restaureren een monumentale boerderij in Overijssel. Het advies is de eiken topgevel en de eiken kozijnen te laten vergrijzen i.p.v. opnieuw te verven. Nu is het ons niet duidelijk hoe we kunnen omgaan met de stopverf die dan ook niet geschilder wordt. Waarschijnlijk ziet dat er gek uit. Kent iemand een alternatieve manier om de beglazing ( antiek glas) vast te zetten? Ik ben nieuw hier op het forum; ik hoop dat deze vraag op de goede plek terecht komt!

Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Hoi Tessa, Ik weet niet precies hoe dit advies tot stand is gekomen, maar het vergrijzen van het eiken zal er onvermijdelijk toe lijden dat het eiken na het bereiken van zijn levensduur zal verrotten. Dat is tussen de 25 en 50 jaar en dan is het hout weg en lekt het naar de binnenkant in de tussentijd. Ik heb ook voor niet behandelen gekozen bij het Robinea van de handrail van ons terras, maar heb destijds niet alle consequenties overzien. Want na een jaar of 15 beginnen de eerste knoesten er toch wel heel matig uit te zien en kruipen daar al een tijdje beestjes in en uit en na 25 jaar ziet het er echt niet meer uit. Na 50 jaar is het helemaal weg en dan moet je het glas met plakband vast zien te houden. Dus in het kader van monumentenbehoud kun je ook over alternatieven nadenken. Als je die-hard ekoloog bent, kun je bedenken dat je na 25 jaar een nieuwe lokale eik kapt met de bijl en met een houtzaagmolen zaagt en daar weer ramen van maakt, maar dan moet je ook de energie meenemen die het verder verwerken van het hout kost en de diesel van de vrachtwagen die het hout vervoert. Ik geloof dat ik dan nog eerder met lijnolieverf of standolieverf aan de gang ging, alhoewel dat ook niet zo milieuvriendelijk of biologisch is dat je het ook bij het ontbijt kan drinken en de levensduur van die soorten verf is echt beperkt. Om je vraag te beantwoorden: In alle gevallen is Renoseal kit een goede en duurzame vervanger van stopverf. De levensduur is veel langer en inde tussentijd watert het raam in ieder geval niet in in de glassponning.
Dirk van der Plaat
Dirk van der Plaat
Wat een plaatje! Geen idee wat de achtergrond was van het advies; zelf zou ik de kozijnen sowieso schilderen. Over de afwerking van de topgevel kan je discussiƫren. Zowel onbehandelde ruwe planken als geteerde (toen carbolineum, tegenwoordig ecoleum e.a.) en gebeitste of geschilderde topgevels kwamen en komen voor. Zoals Reinier aangeeft is Renoseal een goede stopverfvervanger. Maar inderdaad: wel afschilderen.
Tessa
Tessa
Het hout van de topgevel is inmiddels knetterhard. Soms flinterdun, maar dan nog steeds zo hard. Het idee van niet schilderen kwam van monumenten advies. In Twente staan nog enkele boerderijen die het zo opgelost hebben. We zullen ook eens bij hun informeren! Dank voor de reactie
Cees
Deze twentse boerderij vraagt om diversiteit van behandeling. De topgevel is in Twente vaak eikengrijs. de afwatering is optimaal door de verticale planken. In de dorpen wordt er meer geld besteed en wordt meestal geschilderd. Deze ligt op het echter plattelaand. De kozijnen zijn nu wit geschilderd, zoals je meestal ziet. Ik kan me van de afgelopen 40 jaar in Overijssel heel weinig ongeschilderde kozijnen herinneren. Een paar veldschuren dat is al. Zijn de kozijnen niet van grenenhout (herkenbaar aan de roze kleur en de geur)? Als je de kozijnen behoudt, dan ook met een passende afwerking. met stopverf? dan weer met stopverf aan de buitenzijde. En schilderen is bij stopverf voorgeschreven. 'Dat deden wij alleen bij enkele kleine raampjes. Als je de kozijnen moet vrernieuwen, dan heb je meer opties: die met stopverf en schilderen en die van een nieuw houtprofiel, met aan de buitenzijde een vlak stopverf-alike profiel en met glaslatten aan de binnen zijde. Dit hebben we bij alle grote ramen gedaan die vervangen moesten worden. Omdat ik nu zie dat er in het tweede geval meer ruimte in het profiel is voor isolatieglas, zou ik dat nu gekozen hebben. Restaureren blijkt veel kiezen. blijf zoveel mogelijk bij de produktvoorschriften; Zet zoveel mogelijk het oude functioneren door en kies voor een vorm die de oude sfeer benadert. De huidige wensen zijn niet leidend. (in het kort het dilemma van de schuiframen en isolatieglas) Kom maar eens kijken op Tolhekke in Witharen (ommen) het oderwetse glas wordt aan de binnenzijde geplaatst en met kit
jan.peuscher
jan.peuscher
Tessa, Volgens mij is het belangrijkste wat je zelf wilt. Wij hebben net een nieuwe topgevel in ons monument (Zwartkate) van eikenhout en die is monumentengroen geverfd. De deuren zijn groen en de raamkozijnen, boeien en windveren zijn wit (mergelwit). Groen was in die tijd (1798) namelijk een belangrijke kleur voor boerderijen. In ons deel van Twente zijn een groot aantal boerderijtopgevels groen en een aantal zwart. Groen was een dure verf, waardoor de boer aan de omgeving zijn status liet zien. Zwart en ossebloedrood waren veel goedkoper dus Zwartkate is van de buitenkant groen en van binnen rood. Ik vindt zelf groen en wit veel mooier dan vergrijsd. Voor wat betreft de levensduur van eiken topgevels, onze voorgevel is vernieuwd omdat hij niet goed vast zat, en de achtergevel is nog origineel, dus hangt al 230 jaar! Succes
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Stopverf is geen vervanger van stopverf. Als ze in de middeleeuwen Renoseal kit hadden gehad, hadden ze het gebruikt. Maar ze hadden alleen maar lijnolie en krijtpoeder, dus dat werd gebruikt. De lijnolie dampt uit en de stopverf wordt hard en scheurt en langs de scheuren loopt water in het hout. Vroeger kostte arbeid een stuk minder dan stopverf, dus een of andere bediende/knecht mocht de stopverf eruit krabbelen en het over doen na een paar jaar. Idem met de lijnolie verf: ieder 2 jaar over lakken en ieder zes jaar helemaal kaalmaken en opnieuw beginnen. Maar niemand haalt meer voor een tientje al je stopverf eruit of maakt voor 100 Euro al het houtwerk kaal en schildert het over in 4 lagen: Loodmenie, ijzermenie of grondverf en 2 laklagen. En loodmenie is al helemaal niet meer te koop en dat is maar goed ook, het scheelt enorm in de gezondheidsschade en gezondheidskosten. Dus gebruik de moderne materialen die geschikter zijn voor mens en gebouw juist in een monument, het hout moet langer mee, en dan kan de boel ook 230 jaar oud worden. Dat is echter wel heel lang, ijzeren spijkers/draadnagels zijn zeker in eikenhout vrijwel altijd eerder doorgeroest en anders is het eikenhout om de spijkers wel helemaal zwart en weg. Maar het gaat ons allemaal om het behoud tegen redelijke kosten, en met comfort. Dus stopverf kun je het beste afvoeren van de sterkte.

inloggen of registreren om te reageren.