Goedemiddag. Mijn huis is voorzien van een soort van cementmortel/pleisterwerk. Het neemt veel vocht op en dat lijkt me voor de lange duur niet goed en bovendien geeft het vochtdoorslag binnen boven. En buiten een vieze streep. Ik heb al lood op de topgevel laten aanbrengen om te voorkomen dat het water via de bovenkant inzakt. Gootjes laten aanbrengen dat het regenwater aan de achterkant afwatert via de goot. Krijg er niet veel grip op en krijg van monumentenwacht en aannemer ook geen duidelijk beeld. ik kom niet veel van dit soort gevelbekleding tegen. Misschien ligt het wel deels aan poreus materiaal? Heeft iemand hier ervaring mee?

Pieter Leffers
Pieter Leffers
Wellicht is het een oplossing om schuine dwarse strips op jet zink of lood aan te brengen, zodat het regenwater naar achteren ipv naar de voorgevel loopt. Zie bijgaande, helaas niet erg scherpe foto. Bij mij werkt het prima.
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Dit heeft niets te maken met poreus materiaal maar met een verkeerde detaillering. Lekwater vanaf de bovenzijde van de klokgevel loopt naar beneden, verzameld zich ter hoogte van de ornamenten op de hoekpunten van de gevel en loopt dan naar beneden (vermoedelijk voornamelijk langs de voorzijde van de gevel). Het lekwater neemt vuil mee en dat blijft als lelijke strepen achter op het pleisterwerk. Helaas heeft de loodgieter die ingeschakeld is voor het aanbrengen van het lood aan de bovenzijde van de gevel fouten gemaakt. Was deze partij wel aangesloten bij stichting ERM / Zinkmeesters? Het lood is namelijk in veel te lange lengtes aangebracht en er ontbreekt een goede afwatering richting de dakpannen. Een goede vakman had dit niet zo gemaakt en had het nieuwe lood netjes meermalen gepatineerd alvorens het aan te brengen. Dit voorkomt de loodstrepen die nu zichtbaar worden op het pleisterwerk. De situatie is nog wel te verbeteren, de strepen zijn te verwijderen en vervuiling kan tegengegaan worden maar alles valt en staat met de kennis en kunde van de vakman die er zich mee bezig houdt.

inloggen of registreren om te reageren.