Hallo groep, Ik heb een boerderij gevonden op funda, Duifpolder 10 te maasland Het is een gemeentelijk monument. Zoals je ziet op de foto’s is de woning in mijn optiek op slopershoogte. Er is geen functionerende fundering, er is houtrot, vocht/klimaat probleem etc. hoe kan je zo iets renoveren wetende dat het een gemeentelijk monument is en de gemeente sloop en herbouw in principe niet goedkeurt Wie heeft hier praktijkervaring mee? Mijn gevoel zegt dat ik het liefst de woning afbreek en in dezelfde stijl met nieuwe fundering en goede isolatie terugbouw op een manier dat je vanaf de buitenkant bijna geen verschil ziet. Wie beslist bij de gemeente over zulke aanvragen? Is dit eenzelfde procedure als die bij een rijksmonument of is het zelfs strenger aldus een medewerker die ik sprak bij de betreffende gemeente. https://www.funda.nl/koop/maasland/huis-88631132-duifpolder-10/

Wesley J.  Bijlsma
Wesley J. Bijlsma
Het betreft een vergelijkbare procedure. Alleen korter en hoeft de rijksdienst voor cultureel erfgoed hier geen advies voor uit te brengen. Besef alleen wel dat bij afbraak de monumentale status verloren gaat. Financieringsmogelijkheden, subsidies, energielabel vrijstellingen etc. vervallen. Vaak zijn er nog mogelijkheden om het pand en de status te redden. Goed advies is heel belangrijk en kan verrassende maar goede resultaten opleveren! Probeer zoveel mogelijk in stant te houden maar het moet reeel blijven...
Wesley J.  Bijlsma
Wesley J. Bijlsma
Gezien de foto's vind ik de staat nog niet op slopershoogte. Ik denk dat een combinatie van renovatie/restauratie met een uitbreiding van de woning een verrassende combinatie van oud en nieuw op kan leveren. Ik vaak objecten tegen die er vele malen slechter aan toe zijn dan deze en ook die worden weer nieuw leven ongeblazen!
Cas Kortmann
Cas Kortmann
Procedures etc. een moeilijk en vervelend traject waarvoor ik graag de architect inschakel. Deze heb je toch nodig en het is een goede gewoonte om de architect vanaf het begin in te schakelen. Wel eerst nalezen voor het indienen van de aanvraag. Als het budget het toelaat, koop dan ook het aanlandige weiland, dat scheelt een buur, die ook een projectontwikkelaar kan zijn. Veel Succes, Cas Kortmann
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Mooi plekje en zeker niet op slopershoogte. Wel een klus om er wat van te maken. Reken op zeker 2 jaar planvorming, rondkrijgen van vergunningen en selectie aannemer alvorens je kunt gaan bouwen. Verlies van monumentenstatus betekend ook verlies van mogelijkheden voor subsidie en laagrentende leningen voor restauratie en verduurzaming. Weet ook dat sloop betekend dat je straks bij nieuwbouw moet voldoen aan alle eisen van het bouwbesluit. Zolang je een deel laat staan kun je gebruik maken van het 'rechtens verkregen niveau' en hoef je bijvoorbeeld niet te voldoen aan de BENG-eisen. Kijk of er mogelijkheden zijn voor een rood-voor rood regeling (sloop van schuren in ruil voor woon m2). Op die manier is het vaak mogelijk om een extra woning te realiseren wat een meerwaarde geeft aan het perceel. Bij een dergelijk traject is een goede (historische) erfinrichting vaak belangrijk. Zorg dus voor een goede partij die zowel bouwkundig/restauratietechnisch sterk is maar ook landschappelijk en bekend is met ontwerpen in een landelijke omgeving.
Ronald
Ronald
Deze boerderij is alles behalve een sloper. Via de Stichting ERM zijn er restauratiearchitecten te vinden die bij de plannen voor een dergelijke boerderij kunnen helpen

inloggen of registreren om te reageren.