Ik heb de volgende vraag m.b.t. het isoleren van een steens muur. Welke oplossing moet ik toepassen of waar kan ik een oplossing vinden om een steens buitenmuren aan de binnenzijde te isoleren zonder dat daarbij vochtproblemen ontstaan op de koudebruggen in de plafonds en vloeren die niet bereikbaar zijn voor de isolatiemaatregelen. Met name op de balkuiteinden van de strijkbalk die op 2 tot 8 cm centimeter voor de gevel ligt is van belang. Dit lijkt mij een typisch probleem voor (monumentale) huizen uit begin vorige eeuw dat toch al eens opgelost zou moeten zijn. Alvast bedankt voor je reactie m.vr.gr. Fred Heeman

Sander Smit
Sander Smit
Tussen "het lange stuk van de balk" en de gevel juist zo goed mogelijk isoleren om de balk aan de warme (=droge) kant te houden. Bij slechts 2 cm ruimte kan bluedec dan de aangewezen oplossing zijn. Bij 8 cm ruimte zou ik zelf voor standaard PIR kiezen. Tussen PIR en de balk zou ik dan nog 1 cm ventilatieruimte houden.
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Belangrijke eerste keuze is dampdicht isoleren of capillair actief? Dampdicht isoleren kan vaak dunner maar de dampdichtheid is van groot belang en vaak moeilijk te realiseren in een oud gebouw. Capillair actief is meestal met natuurlijke materialen die vocht kunnen opnemen en weer langzaam afstaan (dampbufferende werking). De isolatiewaarde per cm is vaak lager en je moet het systeem nooit afwerken met een dampdichte verf o.i.d. maar voordeel is een verkoelende werking bij warm weer en een lage co2 voetprint.
Sander Smit
Sander Smit
@Eelco: is het dan inmiddels ook algemeen geaccepteerd om (met capillair actief materiaal) te isoleren helemaal tot tegen een balk die in een buitenmuur is opgelegd?

inloggen of registreren om te reageren.