Bij de verdere restauratie van mijn rijksmonument moet ik financiering regelen. Het gaat om een flink bedrag. Inspectieraport van de monumentenwacht is aanwezig. Ik heb nu de keuze tussen financieren bij het NRF, of bij de reguliere ABN bank waar mijn normale hypotheek ook loopt.
Voor hypotheek adviseurs (ja ik heb meerdere versleten) is het NRF en de voorwaarden niet erg bekend, maar het is niet zo moeiijk, de parameters zijn:
NRF : Annuiteit, 2% rente, geen mogelijkheid tot andere subsidie.
Bank : Annuiteit of aflossingsvrij, 5% rente, max 38% van de kosten zijn subsidiabel via de Subsidie Woonhuismonumenten.
(Fiscale rente aftrek kan alleen annuitair. Fiscale aftrek is max 37% bij loondienst en 19% bij pensioen. )
Nu lijkt het NRF een betere keuze, wegens de lagere rente
Ik heb toch NRF Annuitair met Bank Annuitair in een rekenmodel vergeleken.
Als ik via de bank annuitair leen, met 5% rente, en 38% van de kosten na ca een jaar terug krijg waarmee ik dan ook weer een deel van de lening aflos, komt ik in mijn rekenmodel uit op een break even point van ruim 20 jaar.
> 20 jaar is het NRF voordeliger, <20 jaar is de bank+subsidie voordeliger.
Nu kan je zeggen dat je altijd 20 jaar in een monument woont, maar zeker voor oudere eigenaren is dat niet vanzelfsprekend.
Dit is een uitkomst die ik intuitief niet had verwacht.
Ik ben benieuwd of andere eigenaren dergelijke berekeningen ook hebben gemaakt en op hetzelfde uitkomen, of iets anders, en ik iets heb gemist.
Het NRF kan hier niet in adviseren, ik heb ze dat al meerdere malen gevraagd oa op de afgelopen monumenten beurs, mijn hypotheek adviseur is hiervan niet op de hoogte, dus ik zoek enige check op mijn conclusie.
theo koster plaatste in Financiering
11 maanden geleden
Openbaar
inloggen of registreren om te reageren.