Albert85
Albert85

Hallo Monumenten Community, account aangemaakt omdat ik overweeg een monumentaal pand aan te kopen. Voordat ik dat doe heb ik wel een aantal vragen die door de Makelaar niet goed beantwoord worden, helaas. Wellicht kan deze community wat licht werpen op het bezitten en onderhouden van een Monumentaal pand. Uiteraard al diverse sites gevonden en bekeken, maar we hebben wat specifiekere vragen.

Albert85
Albert85

Mag ik hier dan beginnen? Of moet ik echt een ander topic aanmaken? We zijn in de oriënterende fase om eventueel een Rijksmonument aan te kopen. Niet bewust daarvoor gekozen, maar het pand blijkt een monument te zijn. We zijn totaal niet bekend met wat daar allemaal bij komt kijken.

Het pand is prima zoals het is; we zouden niet veel willen veranderen en zeker niet aan de buitenkant, indeling of andere grote aanpassingen. De veranderingen binnen zouden het maken van een tweede douche/toilet zijn op de verdieping (in een ruimte waar nu een ruime inloopkast + halletje is) en het plaatsen van een traplift. Dat laatste moet gebeuren in de hal/trap die aangemerkt is als monumentaal vanwege ingelegde houtpanelen en art nouveau elementen op de muren. De traplift, echter, zou slechts op de houten trap zelf gemonteerd worden, dus als die later weer weggehaald zou worden is herstel van de trap (drie keer twee bouten in treden) redelijk eenvoudig te realiseren.

Er is een houten vloer op de verdieping die geschilderd is in steenrood. Die zouden we dan terug kaal willen halen zodat de houtkleur terug komt. Maar als de traplift bijvoorbeeld niet zou mogen dan wordt het bewonen in onze huidige samenstelling lastig.

We willen dat dus absoluut weten vóór we überhaupt gaan bieden en aankopen. De Gemeente kan vooraf geen uitsluitsel geven over dit soort zaken dus het wordt een beetje het kip & ei verhaal. En aanvragen duren doorgaans 6 tot 8 weken met een goede mogelijkheid tot een uitloop van enkele maanden, hebben we al te horen gekregen.

Dus nu dachten wij: wellicht heeft iemand hier eenzelfde scenario aan de hand gehad en wil deze informatie met ons delen. Nogmaals: als ik er een apart topic van moet maken dan hoor ik het graag. Bij voorbaat dank voor de reacties!

Albert85
Albert85

De andere vraag is van meer algemene aard. Ik heb bij verschillende instanties navraag gedaan m.b.t. onderhoud aan het pand. De verplichtingen, de kosten, de subsidies. Het pand is volgens ons in uitstekende staat, maar hoe gaat dat als er een commissie komt kijken en die bepaalt dat je onderhoud of aanpassingen moet doen die in de papieren gaan lopen? In hoeverre ben je verplicht dat uit te voeren en welke subsidies zijn daar voor? Ik krijg veel verschillende antwoorden tot nu toe. Er zit waarschijnlijk ook asbest in het pand. Daar loopt een onderzoek naar. Wie heeft de verplichting dat te (laten) saneren? Nu de huidige eigenaren dat weten, ligt de verplichting dan nog bij hen? De vraag staat ook uit bij huidige eigenaars en de Makelaar maar vooralsnog geen antwoord ontvangen.

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Hallo Albert,

Allereerst, leuk dat je dit dit forum gebruikt als feedback voor de mogelijke aankoop van een monument. Zelf woon ik al meer als 20 jaar in een rijksmonument en ben al van alles tegen gekomen, in negatieve en positieve zin...

Asbest is zo'n ding, het zit in vele van onze monumenten. Het hoeft niet persé gesaneerd te worden, als er maar niet aan gebroken wordt en als het bedekt zit. (Dit wil dus waarschijnlijk zeggen dat verkopende partij dit niet voor haar rekening zal nemen.) Denk bijvoorbeeld aan een rookkanaal, betimmering van een muur die daarna weer behangen is of dakbeschot. Zodra je behang af gaat stomen moet er dus gesaneerd worden. Je mag zelf alleen losse of geschroefde delen verwijderen met een maximum van 30 m2. Denk dan bijvoorbeeld aan golfplaten.
Wat monumentencommissie betreft, ik zou gewoon met die mensen proberen een afspraak in het huis te maken en samen met hun te bekijken wat je eigenlijk wil. Zij geven je dan vaak wel een indicatie welke kant ze uit willen en hoe ze eventueel op een andere wijze later goedkeuring aan plannen kunnen geven. Een goede relatie met die mensen kan later erg waardevol zijn.
Subsidies... Er is juist een hoop aan het veranderen, zie hiervoor op andere topics in dit forum.
De houten vloer, steenrood is een kleur die wel vaker op oude vloeren aangebracht werd. In mijn huis ook toevallig. Ik heb juist heel veel moeite gedaan om de oude verf onder andere lagen uit te halen en heb de kleur in de ruimte gecombineerd om zo tot een mooi warm geheel te komen. Keuzes. Het zal er ook van afhangen als je dit echt wil en wat er beschreven is. Wat kleuren in monumenten betreft heb ik zelf zoiets van vroeger werd hier ook goed over nagedacht. Wat er is toegepast is misschien niet "van deze tijd", maar wel in harmonie met het pand zoals het bedoeld is en waar je kennelijk op gevallen bent.

Succes met je afwegingen Albert, ik hoop je hier vaker te zien!

Albert85
Albert85

Jeroen, dank voor jouw reactie & informatie. De asbest in dit object zit volgens de vragenlijst in de brochure "wellicht in de dakplaten" en dat mag dan niet in contact met de buitenlucht zijn volgens mij (wat dakplaten al gauw zijn, nietwaar?). Het wordt onderzocht, volgens dezelfde vragenlijst, dus ik ben benieuwd.

Ik heb inderdaad gezien, tijdens onze zoektocht op Funda, dat heel veel panden op de één of andere manier ergens asbest hebben. Ik las elders dat de - eerder-best-genereuze - subsidiepot voor het verwijderen inmiddels leeg is. Het object dat wij overwegen is best groot dus als je kosten gemoeid met verwijdering dan na aankoop meteen voor je kiezen krijgt .... :-/

Die afspraak met de monumentencommissie is een goed idee. hun 'verdict' zal doorslaggevend zijn voor onze beslissing.

Wat de 'steenrode' vloer betreft ..... elders op de verdieping is diezelfde vloer bekleed met grote houten platen (geschroefd, niet erg charmant), of andere kleuren geschilderd. Nou is dit deel wel onder een monumentale koepel dus zou aldus onderdeel kunnen zijn van het totaalplaatje? Ik denk dat de enige manier om daar achter te komen is navraag doen naar de geïnventariseerde status. Dat heb ik wel al gedaan en daar staat in dat het object binnen summier beschreven c.q. vastgelegd is.

Dank, nogmaals, voor jouw reactie. Wie weet kom ik in een later stadium bij je terug voor meer informatie.

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Albert,
Dakplaten die onder de pannen liggen komen dan wel met buitenlucht in contact, maar ze liggen wel afgeschermd met pannen. Dit hoeft volgens mij om deze reden niet voor (ik geloof) 2024 weg te zijn. Dit gaat om dakBEDEKKING.
Groet, Jeroen

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

In deze foto zie je een deel van die steenrode verf terug Albert. Verder is er een stuk groen en onbehandeld. Je kunt hier mooi zien dat onder het beschot vroeger ooit kasten geweest zijn. Deze vloer was met egaline uitgevlakt en met vloerbedekking bekleed. Ik heb de naden gerepareerd en met een goede blanke lak de oude lagen beschermd.

Dorrit Steens
Dorrit Steens

Hi Albert, De verkopend makelaar kan de vragen niet beantwoorden? Benieuwd naar je vragen... Rijksmonument of Gemeentelijk monument? Mocht je zelf zonder makelaar willen aankopen, onderzoek dan goed wat er wel en niet beschermd is en leg dat naast de plannen die je hebt met het pand. En besef dat voor vele ingrepen een vergunning noodzakelijk is. Veel succes!

Albert85
Albert85

Dorrit, dank voor je reactie. Het betreft een Rijksmonument en nee, de verkopende makelaar weet bar weinig, vreemd genoeg. Maar, via hem wel al vragen gesteld en inmiddels wat terugkoppeling gekregen. Het ziet er naar uit dat we op voorhand ook wel met de huidige eigenaar kunnen praten over e.e.a. Ik had de gemeente ook al benaderd en specifiek de persoon die over de monumenten in de gemeente gaat. Maar van daar ook weer een te algemeen antwoord. Daarin stond wel dat het pand/object vooral aan de buitenkant goed beschreven is, maar niet van binnen. De huidige eigenaar vult inmiddels aan dat zij veel zaken binnen aangepakt hebben (en dat hebben ze goed gedaan, zo te zien) en dat daar eigenlijk geen gemeente c.q. vergunning aan te pas is gekomen. Ik heb inmiddels ook antwoord terug dat er asbest zit in golfplaten op het dak, maar vervolgens nog niet of die vervangen moeten worden en/of dat ze aan de buitenlucht bloot staan. Als dat wel het geval is moet dat voor 2024 vervangen/gesaneerd worden maar onbekend is vooralsnog over welk oppervlak het dan gaat (pand is grooooot!) en welke kosten daarmee gemoeid zijn. De subsidiepot van de overheid voor het verwijderen van asbest is leeg. Vraag is of uit de monumenten-onderhoudspot een subsidie mogelijk is. Aanvullende vragen staan nu via de makelaar weer uit, maar die fungeert in deze slechts als doorgeefluik. Als we over gaan tot aankoop (bieden) dan zullen we zeker een bouwkundig rapport op laten maken en een aankoopmakelaar in de arm nemen.

Albert85
Albert85

Pieter, dank voor jouw reactie. Dus het volstaat niet als wij voor (eventuele) aankoop een bouwkundig rapport laten opmaken? Is dat te standaard? Ik zal jouw advies zeker overwegen als het zover is dat we verder gaan met dit pand (we hebben ook een paar anderen op onze shortlist staan en dat zijn niet monumenten).

Albert85
Albert85

Pieter, dank voor jouw advies. Ik ga daar zeker rekening mee houden! Donderdag gaan we nog andere huizen bekijken. We hopen einde deze week nog bericht terug te krijgen naar aanleiding van onze aanvullende vragen. Maar als we alsnog met deze door gaan dan nemen we het advies van jou/hier zeker ter harte!


inloggen of registreren om te reageren.