banierpaasman
banierpaasman
isoleren van mijn traditioneel rieten schroefdak: Ik heb een dure brandverzekering. Nu wilde ik mijn rieten-schroefdak laten isoleren, dat heeft dan tevens een voordeliger brandpremie tot gevolg. Ik heb begrepen dat betimmering met gipsplaten (die zijn 30 min.brandwerend) en de kieren goed dichtmaken goed bevonden worden. Heeft iemand hier ervaring mee?
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Een schroefdak is niet traditioneel maar en moderne techniek van riet dekken. Traditioneel is het riet met wilgentwijgen bevestigen aan een lattenframe welke aan de buitenzijde over de sporen (vaak geschild rondhout) van een kap gelegen is. Een schroefdak na-isoleren en beter brandwerend maken is mogelijk maar dient professioneel te gebeuren. Een riet gedekte kapconstructie heeft een beperkt draagvermogen. De kap verzwaren met isolatie en gipsplaten kan grote bouwkundige consequenties hebben. Ook het na-isoleren moet op een goede manier gebeuren want het kan anders tot gevolg hebben dat het riet verstikt en gaat rotten of dat er inwendige condensatie kan optreden waardoor de kapconstructie aangetast wordt. Ga dus niet lopen doe-het-zelven. Riet is een kwetsbaar natuurproduct. Ook het gebruik van de verkeerde materialen en/of detailleringen/uitvoering kan negatieve gevolgen hebben op de brandveiligheid.

inloggen of registreren om te reageren.