Hallo allemaal! Wij hebben een monument uit 1885. Wij willen een vergunningtraject ingaan om ons monument verder te verduurzamen. Wij hebben inmiddels vloerverwarming en vloerisolatie. 1 van de 2 daken is van binnenuit geïsoleerd. Nu is ons plan om het andere dak van buitenaf te isoleren en om voorzetwanden te plaatsen. Ook willen wij een groot deel van het glaswerk vervangen. Op de benedenverdieping hebben wij aan de voorkant en achterkant voorzetramen. Op de gehele boven verdieping hebben wij oud dubbelglas, hier komt onwijs veel kou vanaf. Dit oude glas willen wij dus vervangen. Mijn vraag is of dit glas vervangen mag worden door HR++(indien dit past)?
Dirk van der Plaat
Dirk van der Plaat
Dag Dennis, Als nieuwe HR++ beglazing qua dikte overeenkomt en de detaillering ("het aanzicht binnen en buiten") niet wijzigt, dan is vervanging vergunningvrij. Bij twijfel is het altijd verstandig om een belletje naar het gemeentehuis te doen en te sparren met de monumentenambtenaren. Vrijwel altijd zijn die van goede wil.
Lambert Kleine Deters
Lambert Kleine Deters
hallo Dennis, je kunt ook overwegen vacuüm glas te plaatsen. Dit is erg dun, past meestal in de bestaande ramen en kozijnen en heeft een erg hoge isolatie waarde.
Dennis
Dennis
Bedankt voor de reacties. Als het hr++ in de kozijnen van het dubbelglas zou passen dan zou mijn voorkeur hier naar uitgaan. Echter beneden is vacuumglas wel een optie. Zijn er mensen die vacuumglas voorzetramen hebben? Het lijkt me kosten besparender ipv allemaal kleine raampjes vacuumglas te gaan plaatsen? Of zie ik hier iets over het hoofd…
Maarten Vieveen
Maarten Vieveen
Beste Dennis, een wijziging aan een monument is in de basis vergunningplichting. Regulier (dus niet groot) onderhoud vergunningvrij. Ik weet niet of de gemeente in kwestie deze ingreep als regulier onderhoud ziet, dus daar zou ik naar informeren. Beter vooraf gevraagd dan mogelijk achteraf gedoe ;-) In veel gemeenten is het wijzigingen van indeffirente onderdelen (zoals eerder dubbel glas) die het beeld niet aantasten geen probleem, maar soms wel vergunningplichting.
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
PAS OP! Bij een monument is alleen onderhoud vergunningvrij! Zowel exterieur als interieur zijn in de basis beschermd. Het is een groot misverstand dat het vervangen van glas vergunningsvrij is. Bij panden zonder status is dat (in heel Nederland) alleen het geval aan zijden niet gericht naar de openbare ruimte (in het zicht is een detailwijziging wel degelijk vergunningsplichtig!). Bij monumenten is glasvervanging aan alle zijden ALTIJD vergunningsplichtig (er kan immers sprake zijn van historisch (cylinder of getrokken) glas en dubbel glas geeft altijd een detailwijziging. Het is wel zo dat als er al dubbel glas aanwezig is (van voor de aanwijzing als monument) en het nieuwe dubbele glas zorgt niet voor een detailwijziging (omdat het bijvoorbeeld even dik is) dan kan het gezien worden als onderhoud en is er geen vergunning nodig.

inloggen of registreren om te reageren.