Joan Boer
Joan Boer
Wij hebben voor ons monument uit 1780 gekozen voor achterzetbeglazing omdat dit de monumentale waarde niet aantast en omdat het door de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE) wordt voorgeschreven als er (deels) monumentaal glas in de sponningen zit.en/of de kozijnen monumentale waarde hebben. Voor subsidie verwijst de RCE naar de ISDE regeling uitgevoerd door de RVO . Wij kozen voor MetaViewPlus ( voorheen Metaplan) omdat ze mooie oplossingen hebben die vaak zonder zonder randen geplaatst kunnen worden en ook voor schoonmaken bereikbaar blijven. In ons geval was daarvoor ook een omgevingsvergunning nodig van de gemeente. Wel even opletten want achterzetbeglazing, alhoewel dus verplicht voorgeschreven door de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, is op dit moment niet subsidiabel binnen de ISDE regeling. Rijks normering enerzijds en Rijks Subsidiëring anderzijds wijken voor monumenten dus van elkaar af en dat is bijzonder. Ik hoorde vanuit de RCE dat er momenteel wordt er overlegd of deze door de RCE voorgeschreven oplossing toch binnen de ISDE regeling gaat vallen. Van RVO, de uitvoerende organisatie begreep ik dat daarover medio december duidelijkheid komt. Loont dus de moeite om dat even af te wachten.
Geertje en Piet Hein Dieben-Roelofsen
Geertje en Piet Hein Dieben-Roelofsen
Ook wij hebben achterzetbeglazing laten plaatsen in ons monument, door Bijtjes Bouw. Het helpt goed tegen geluid en kou; echter sinds eind oktober is er de hele dag condens op de oude ramen (dus tussen het glas). Hygrometer geeft nu 60 aan na verhogen temperatuur in de kamer (was 75), maar er is geen verschil. Wat kunnen wij nog meer doen te voorkoming van de condens? Wie heeft een goede ervaring?
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
@ Geertje en Piet Hein: Als er opeens condens is en eerder in het herfstseizoen niet dan zit er ergens een lekkage. Water dat van buiten komt of (vochtige) warme lucht van binnenaf. Dat kan niet anders. Dus geen tocht van binnen naar de ruimte tussen de ramen en goed kijken of er in het buitenraam niet iets is gaan lekken. Succes
Maarten V
Maarten V
Goeie tip om dit in de gaten te houden! Zelf ben ik ook op zoek naar een oplossing om monumentale enkelglas schuiframen in de winter te kunnen isoleren. Ik kijk ander andere naar polycarbonaat achterzetramen, die zijn wat lichter zodat ik ze in de zomer gemakkelijk kan weghalen. Heeft iemand ervaring hiermee? Ik mis bij achterzetramen vooral de uitstraling ('s avonds, aan de binnenzijde) van die leuke kleine raampjes, ik heb gezocht naar oplossingen met schijnroedes maar nog niet kunnen vinden helaas.
Freerk en Petra Aartsen-Zandberg
Freerk en Petra Aartsen-Zandberg
Wij hebben verplaatsbare glazen achterzetramen aangebracht in 2017. Ze zijn toch heel zwaar en nu we ouder worden laten we ze het hele jaar zitten omdat het de beleving van de mooie glas-in-lood ramen niet veranderd. Wel jammer dat de schuiframen nu niet omhoog kunnen, maar dat weegt niet op tegen het gedoe met weghalen/stallen/beschermen van die enorme glazen platen. Buurman heeft ‘onzichtbaar’ polycarbonaat zonder randen gebruikt. Daar kruipen diertjes achter.
Joan Boer
Joan Boer
het MViewplus systeem dat wij hebben laten plaatsen heeft veel mogelijkheden ( zie hun site) . Bijgaand een foto van de schuifraamoplossing die ook open te maken is voor het evt schoonmaken). Het raam in de keuken gebruiken we tevens om in de winter te ventileren door zowel het buitenraam als het achtezetraam op een kier te zetten.

inloggen of registreren om te reageren.