Onder mijn huis bevindt zich een gewelfde kelder uit ca. 1780, vloeroppervlakte ca 10x5,5m en ca. 1,80 cm stahoogte. Hiervan dient het voegwerk deels gedaan te worden. Er bevindt zich kalk-/zout afzetting aan de wanden. In de kelder komt af en toe door hoog grond water omhoog, tot een ca. 50 cm. Alvorens met voegwerk te beginnen overweeg ik om de kelder te zandstralen, voor een fris uiterlijk. Heeft iemand hiermee ervaring? Aanbevelingen van zandstralers?
Theo Maes
Theo Maes
Zandstralen is momenteel nogal "notdone" in de restauratie business. Daarmee wordt nl. het oppervlak van de steen beschadigd. Huidige opvatting is dat de oorspronkelijke oppervlaktestructuur en het aanwezige patina behouden moeten blijven.
Majo  Hendriks
Majo Hendriks
met zandstralen schiet je bovendien niets op: het ziet er even netjes uit (misschien), maar je lost er niets mee op. De zouten kun je het beste wegborstelen (geen vochtige doek of vocht, want dan wordt het meer) en afvoeren. Aangezien je ook last hebt van binnenkomend grondwater zou ik beginnen met dat probleem op te pakken en daarover overleg te voeren met deskundigen. Kijk bv ook eens op website RCE, praat bv met Monumentenwacht etc etc. Heb je buren met eveneens monumentale panden met hetzelfde probleem? overleg met hen, soms kan een waterschap of een gemeentelijke dienst ook nog interessante adviezen geven.
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Nooit gaan zandstralen! Daarmee richt je over het algemeen alleen maar onherstelbare schade aan. Hoog grondwater is vaak lastig te voorkomen. Eerste stap is een pompputje in de vloer te maken op het diepste punt van de kelder en daar een automatische dompelpomp in te plaatsen. Verder is een goede ventilatie van belang. Ga ook geen muurcoatings o.i.d. toepassen. Daarmee sluit je de bakstenen af en kan het vocht in de steen niet meer verdampen. Samen met de zouten kan er dan spanning ontstaan in de baksteen waardoor deze gaat afschilveren. Zolang het voegwerk niet helemaal los komt en/of stenen los gaan zitten ook terughoudend zijn met voegwerkvervanging. Door de vocht en zoutbelasting en de oude baksteen is het heel belangrijk dat de juiste voegmortel toegepast wordt. Ga je hier met een cementmortel werken dan ben je pas echt ver van huis...De schade in de toekomst is dan niet meer te overzien. Haal er een deskundige (kijk op www.stichtingerm.nl ) bij en ga niet zomaar aan de slag zou mijn advies zijn.
Harry Schwering
Harry Schwering
Dank voor deze reacties. Mijn streven is om de kelderruimte te kunnen gebruiken, met behoud van het “ karakter” van de kelder, maar ook wel enig comfort. Van de monumentenwacht is er het advies om het voegwerk te herstellen/ aan te vullen. V.w.b. Zandstralen zou het een “ Lichte” behandeling zijn, om het schoon te maken, ipv borstelen. luchtventilaitie (geforceerd) wil ik toepassen en wil geen coatings toepassen om verdamping mogelijk te houden. Welk voegmortel adviseer je? Zal ook bij Erm. Mijn licht opsteken. Deze week de 1ste ervaring met grond/kwelwater, ca. 20 cm hoogte. De pomp, met een redelijke capaciteit, kon het opkomende kwelwater niet voor zijn. Helaas. Dit zet me (weer) op een deelplan, I.p.v. bekuiping, waar ik geen voorstander van ben, om een “bak” met randen van ca. 50cm hoog te maken. Weer dank voor de adviezen
Dag Harry, wat betreft de mortel voor het voegen is het advies om de samenstelling van de huidige voeg en eventueel de achterliggende legmortel te laten bepalen alvorens de nieuwe mortel te kiezen. Een goede restauratievoeger laat dit altijd doen alvorens er een nieuw recept wordt bepaalt. Door de ERM erkende voegbedrijven kunnen dergelijke analyses laten uitvoeren. Vergis je niet in de complexiteit van voegmortel recepturen. dat is een wereld op zich. Een verkeerde receptuur kan een oude muur grote schade toebrengen. De basis bij oud voegwerk is in ieder geval altijd kalk en geen cement. De mortel waar de stenen mee gemetseld zijn is namelijk ook een kalkmortel (vroeger kende men nog geen cement als toeslagstof). Ga je een cementvoeg toepassen bij een muur gemetseld met kalk dan is dat vragen om problemen.
Harry Schwering
Harry Schwering
Dag Eelco, ik zie het bij een mandelige muur, die denk ik ca. 30 jaar geleden met cement is gevoegd. De Monumentenwacht attendeerde mij er op dat als gevolg van het gebruik van cement, een aantal stenen geknapt zijn. Wat hiervoor de oplossing is weet ik niet!
banierpaasman
banierpaasman
Voor de eeuwenoude panden zoals bijv. in Delft kun je de 'Betonservice'' bellen. Die krijgen elke ''lekkage'' netjes onder de knie. Ik heb hen zelf ook mijn kelder in onze boerderij van 1720 watervrij laten maken 0642354487

inloggen of registreren om te reageren.