Ik ontvang graag adviezen omtrent het reinigen van de voorgevel ca. 250 jaar oud, van Naamse steen (arduin). In juni gaat een steiger tegen de voorgevel voor het schilderwerk. Deze gelegenheid wil ik ook aangrijpen om andere herstelwerkzaamheden uit te voeren, w.o. gevelreiniging. Bij RCE is de gevel omschreven als " - Huis met een lijstgevel van Naamse steen, - geblokte dammen aan de buitenhoeken, en de hoeken van het middenrisaliet. - Gebeeldhouwde sluitstenen, - een kop in de sluitsteen van de gegroefde bovendorpel van het middenvenster op de 1ste verdieping. -onder de benedenvensters panelen met diamantmotief. Is het raadzaam om de gevel te reinigen. - een optie is om het zo te laten, er zit nu een beschermende laag op van 250 jaar oud; - de gevel behandelen met luchtgommen met een ibix toestel gegomd met garnet poeder van diaber. - andere opties, stomen? Ik hoor graag de ervaringen, zienswijzes en overwegingen. Groet, Harry

Ronald
Ronald
Is er een noodzaak om de gevel te reinigen? Vaak veroorzaakt het schade in de toekomst, zeker als het ondeskundig gebeurd. De huidige patinalaag beschermd de steen tegen weersinvloeden. Luchtgommen is in elk geval een methode om niet te gebruiken. Goed advies inwinnen bij een restauratie deskundige (zie stichtingerm.nl) is de beste start.
Harry Schwering
Harry Schwering
Beste Ronald, je bevestigd mijn gedachten over het gebruik van luchtgommen. Ik vond bijgevoegde gids van de RCE en via jouw suggestie stichtingerm. hier staat ook vermeld: "Een duurzaam resultaat Schakel een reinigingsbedrijf in dat beschikt over specifieke kennis van zaken en werkt volgens de BRL 2826-08 In de BRL staan richtlijnen voor de juiste technieken. Bepaal de definitieve keuzes op basis van proefvlakken Het reinigingsbedrijf moet al vooraf inspelen op eventuele onverwachte problemen" weer een stapje verder. dank hiervoor.
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
"Bij luchtgommen wordt het oppervlak bestraald met keramische korrel, een ‘zachte’ behandeling in vergelijking met schuren, afbijten of zandstralen" ;-) Ja echt waar hoor, wij van WC-eend adviceren WC eend, en we verkopen ook loodfilters voor drinkwater via onze dochteronderneming 123loodfilters. Luchtgommen is dus "onherstelbaar restaureren". Op de foto van hun website (bijlage) zie je dat het effect precies hetzelfde is als zandstralen en dat de originele (harde, waterdichte) bakhuid van de baksteen is verdwenen na afloop. Als je dit zou doen bij een monument kun je in een strafrechtelijk traject terecht komen. Het is heel erg verboden en zeer schadelijk. Na afloop vervuilt je gevel 10 keer zo snel en heb je grote kans op vochtproblemen in de muur. En dit soort onherstelbaar restaureren gebeurt veel te vaak. We hebben monumenten een tijd(je) in gebruik, maar alleen maar omdat ze onze voorgangers hebben overleefd. Het komt veel voor dat we de monumenten nu nog hebben omdat ze lange tijd zijn verwaarloosd en daarom hebben overleefd, en veel te vaak dat ze zijn verwoest of onherstelbaar beschadigd door veelvuldig schoonmaken en reinigen en aanpassen. Desalniettemin veel succes met jullie zorg voor de gevel. Iets niet doen is beter dan het verkeerd doen in dit geval. En dan nog past terughoudendheid want maar heel weinig gevelreinigingbedrijven zullen adviseren om niks te doen als je ze eenmaal hebt uitgenodigd om langs te komen. Het kan natuurlijk ook omgekeerd zijn, maar het komt minder voor: Dat je iets moet gaan doen om de historische waarde te behouden. Het beste wordt je uiteindelijk toch geadviseerd door een bedrijfs-onafhankelijk adviseur, of door een gevelreinigingsbedrijf te betalen voor zijn advies, in plaats van een vrijblijvende offertes aan te vragen. Want ook bij het goed vergelijken van meerdere vrijblijvende offertes kom je in het gunstigste geval uit bij de minst slechte oplossing en maar bij uitzondering bij de beste oplossing. Die bij gevelreinigen mijns inziens vaak neerkomt op helemaal niks doen.

inloggen of registreren om te reageren.