Goedenavond! In de regio Noord Holland (woon zelf in Twisk) een leverancier van houten blok cq ribgoten. Heb een kleine voorraad, maar die raakt een keer op. Wie weet waar ik me kan melden?. MvG Peter
Alfred Bekenkamp
Alfred Bekenkamp
een ribgoot wordt dmv uithollen gemaakt uit een massieve balk. Een blokgoot is (bij ons) een verlijmde constructie van 3 delen. Wij hebben blokgoten van hardhout met aan de binnenzijde, na een laag primer. 2 lagen kwastbare bitumen (elke 2-3 jaar bijwerken/nieuwe laag) maar je kunt ze ook beplakken met EPDM dan ben je aan de binnenkant voorlopig af van het onderhoud. Een leverancier? Ik denk dat diverse houtbewerkers je wel kunnen helpen. Kwestie van de juiste houtsoort kiezen en goed verlijmen of uithollen en de binnenzijde goed behandelen en schoonhouden.
Peter V.
Peter V.
Hi Alfred, Dank voor je reactie. Ik heb idd ribgoten, uit 1 balk. Al verder lezend online gisteren zag ik dat het advies is om dergelijke houten goten een afschot te laten hebben van wel 2-3 cm per meter (!) om te zorgen voor een snelle afloop en droging. Gelijk ik wel eens heb gezien in het openluchtmuseum in Enkhuizen (foto). Met mijn gootlengtes (5-14 meter aaneengesloten per stuk) en een verder rechte daklijn is dat eigenlijk niet te doen als ik de dakpannen aan wil laten sluiten op de goten. Advies van een dorpsgenoot dat ik kreeg is om de ribgoten los op de houten consoles/klampen te leggen. Door het gewicht van de dakpannen blijft alles keurig liggen. Zo zijn ze eenvoudig (2) jaarlijks eraf te halen zijn voor een zomerse schoonmaak en evt verfbeurt terwijl je ze op een paar schragen laat rusten. Dan is het daadwerkelijk een leuk zomers klusje. Rest wel de gebrekkige afloop (want scheve dakgoten in het ''nette'' aangezicht krijg ik er hier thuis niet doorheen) en de daarbij komende rotgevoeligheid van houten goten. Als geslaagd experiment heb ik 2 jaar geleden een ribgoot na laten maken in 1,5 mm dik aluminium (dat is riet/zuurbestendig), met een interne rollaag ter versteviging (geen indeuking als je er een ladder tegenaan zet). De gootcapaciteit nam hierdoor met een factor 3 toe, hetgeen geen overbodige luxe is met de huidige weersextremen. Sindsdien geen overstromende goot meer gehad bij stortbuien. Na een eenvoudige voorbehandeling (Sudwest Koper en Alu reiniger om het metaal te etsen, en daarna Sigma Multiprimer als hechtlaag) is de alu goot binnen en buiten afgelakt met mijn reguliere verfsysteem. Pas als ik geïnteresseerden wijs op een expres niet gladgemaakte lasnaad wil men geloven dat het geen hout is. Ik zie dit als een passende en hoognodige modernisering die het aangezicht niet schaad. Voor de lange zijde (40 meter...) is mijn bedoeling om het voorlopig wel in hout te houden. Jouw oplossing van een verlijmde goot spreekt mij wel aan. Maar hoop eerlijk gezegd nog op een leverancier die ribgoten ''gewoon'' op voorraad heeft liggen ergens in West Friesland...

inloggen of registreren om te reageren.