Sinds twee maanden zijn wij de eigenaar van een rijksmonument uit circa 1800. Het is ons opgevallen dat de luchtvochtigheid in huis erg hoog is. Zo rond de 70% met af en toe uitschieters naar boven.
De fundering van het huis bestaat uit bakstenen en het is een dijkwoning waarbij het woonkamer niveau ongeveer 70cm onder straatniveau ligt.
We proberen te achterhalen waar het vocht in de woning vandaan komt. Door het meten met een bol vochtmeter kan ik zien dat op de buitenmuren ongeveer de onderste meter als vochtig registreert. Van de binnenmuren is dit bij een aantal ook het geval.
Ik kan echter niet bepalen of dit doorslaand vocht is of dat dit condensvocht of zouten zijn die ik meet. Aangezien het om de onderste meter gaat die sowieso natuurlijk wat koeler is door de ongeisoleerde fundering zou het dus ook zeker kunnen dat dit condensvocht is.
Klopt het dat de enige manier hoe ik dit kan vaststellen is door een test te doen met een calcium carbid meter met stof vanuit de binnenkant van een van de muren?
Jasper Verberk plaatste in Duurzaamheid en energiebesparing
5 maanden geleden
Openbaar
inloggen of registreren om te reageren.