René en Sigrid de Jager
René en Sigrid de Jager

Beste medeleden,

Zojuist hebben wij ons aangemeld bij deze community. Over een paar weken zullen wij de (meer dan) trotse eigenaren van een rijksmonument zijn. Wij zijn van mening dat de we de aankoop ervan zorgvuldig hebben gedaan, inclusief bouwkundig rapport uitgevoerd door de monumentenwacht. We kijken er naar uit het huis te gaan bewonen en zijn nu druk met zaken als verzekeren etc..

Over dat laatste zouden wij graag jullie ervaringen horen; met name de opstalverzekering schijnt niet een vanzelfsprekendheid te zijn om gemakkelijk af te sluiten. Heeft iemand hier tips over?

Alvast dank!

Erik Schoofs
Erik Schoofs

Allereerst gefeliciteerd met jullie aankoop. Toevallig ben ik ook sinds een paar weken bezig met de opstal verzekering. Aangezien er een nieuwe rekenmodule is bij de verzekeringen per 1 januari 2019 kijken ze voornamelijk naar de herbouwwaarde per m2. dat is niet altijd gunstig bij een stolp boerderij met veel lucht. Herbouwwaarde wijkt dan sterk af. Unive lijkt de meest redelijke partij tot een verzekering. Zij willen in ieder geval in gesprek over de herbouwwaarde. Eigenlijk vind ik het vaststellen van de herbouwwaarde nog wel ingewikkeld. Heeft iemand enig idee wat reëel is als een herbouwwaarde. Wordt nu geschat op 1,2 miljoen terwijl de aanschaf waarde ergens rond de 460 k lag ;-) Snap wel dat daar een verschil is, maar dit is wel groot.

Heb nu in ieder geval tot 11 januari dekking.

Ik zal dit onderwerp dus ook even volgen.

Bonne Datema
Bonne Datema

Zelfde aandachtspunt bij ons: 11/1 overdracht Stolpboerderij in Weesp (gemeentelijk monument, 1870). Herbouwwaardemeter van verzekeraar komt op €1,1 mln. Wij hebben de premie verlaagd door het maximale eigen risico te nemen van 2 promille van de herbouwwaarde. Premie ging daarmee van €1.350 naar €1.050 per jaar bij onze verzekeraar (VVAA). Zelf een meer reële herbouwwaarde (bijv €750.000) opgeven kon ook. Maar bij een calamiteit gaat de verzekeraar dan alsnog zelf de herbouwwaarde calculeren en krijg je naar rato uitgekeerd. Dat is daarmee dus niet verstandig.

René en Sigrid de Jager
René en Sigrid de Jager

Pieter, Bonne, Erik. Inmiddels een aantal stappen verder. Ik lees dat het bij jullie Bonne en Erik om een stolpboerderij gaat. Ons betreft het pand een herenhuis, waarvan de aanschafwaarde en herbouwwaarde niet zo extreem uit elkaar liggen als bij jullie. Hoe dan ook, ik ben het met Bonne eens dat je een overweging dient te maken welk risico je wenst te lopen dan wel verzekeren. Wij hebben ervoor gekozen om een 'reguliere' opstalverzekering af te sluiten (een waarbij geen separate herbouwwaarde som hoeft te worden opgenomen om toch goed verzekerd te zijn). Premie is daarmee ook aanzienlijk lager. Voor nu dank voor jullie reacties, ik blijf het volgen! Fijne omgeving dit :-). Groet, Sigrid

Marceline
Marceline

Beste Sigrid,
Ook wij bewonen een herenhuis. We willen overstappen naar andere verzekeraar aangezien de bestaande opstalverzekering jaarlijks met 10% wordt verhoogd.
Bij wie zijn jullie uitgekomen?
Met groet,
Marceline

Hilke Janssen
Hilke Janssen

Het verzekeren van een monument is wat anders dan een gewone opstal; bij gedeeltelijk verloren gaan dien je namelijk met historische bouwmaterialen te herstellen. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Donatus - zij taxeren zelf zodat je daar nooit discussie over kan krijgen;)


inloggen of registreren om te reageren.