Hai. Wij zitten in een aankoop traject van een rijksmonument. Droomhuis, maar tjonge wat komt er veel op je af. Nog voordat je het huis gekocht hebt. Zo ook de financiering. Voor de aankoop van de woning moeten we weten wat de financiële consequenties zijn. Maar dat hangt af van welke kosten van de verbouwing je mag scharen onder de lage rente lening van het NRF. En dat kan je pas aanvragen als je een vergunning van de gemeente hebt o.a. En je kan pas een vergunning aanvragen als je het huis gekocht hebt. Iets met kip en ei ;) Daarom hier de vraag. Wie heeft ervaring met de lage rente lening van NRF? En dan m.b.t. renoveren en restaureren. Welke kosten vallen hieronder? Hebben jullie voorbeelden? Huis heeft nu alleen gaskachels. Kan de installatie en aanschaf vloerverwarming hieronder? En hoe zit het met het stucwerk en schilderen? Ik heb het leidraad subsidiabele kosten gelezen maar heb behoefte aan wat concrete ervaringen. Hoop dat jullie die willen delen. Vriendelijke groet Mariska
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Geen idee welke leningen jullie voor ogen hebben, vermoedelijk in ieder geval de duurzame monumenten lening voor Rijksmonumenten? Voor veel verduurzamingsplannen binnen Rijksmonumenten zijn vergunningen nodig. De lokale gemeente dient een dergelijke vergunning te verstrekken. Per gemeente kan een oordeel of iets wel of niet vergund wordt (helaas) verschillen. Het is namelijk erg afhankelijk van de kennis en kunde van die gemeente en de bereidheid om in oplossingen te denken ipv regels. Weet ook dat bij sommige producten van de NRF een verklaring van de gemeente noodzakelijk is (zie bijlage) om Überhaupt in aanmerking te kunnen komen voor een lening. De gemeente gaat mogelijk dus ook in die zin een rol spelen. Het is daarom heel lastig om op jullie vraag een eenduidig antwoordt te geven en de ervaring van de één is nog geen garantie dat het bij de ander ook zo werkt... Mijn advies is daarom dus om zo spoedig mogelijk met de erfgoeddeskundige van de gemeente contact op te nemen. Bij een juiste aanpak is best veel mogelijk, ook bij de NRF, maar het valt en staat vaak bij een goed plan en een gedegen voorbereiding welke tijd vragen. Moeilijke bijkomstigheid in een koopproces...
Ina Roeterdink
Ina Roeterdink
Beste Mamamaro, benieuwd hoe ver jullie zijn met de plannen? En of jullie al contact met de monumentcoaches van Restauratiefonds hebben opgenomen om door te spreken over de mogelijkheden?
Mamamaro
Mamamaro
Beste Eelco, dank voor de info. We hebben de gemeente betrokken bij onze tweede bezichtiging. Dus die zijn gelukkig al betrokken. Inmiddels hebben we het huis gekocht!! @Ina; ik heb contact met de monumentencoaches gehad. En ik weet welke stappen we straks te zetten hebben zodra we de sleutel krijgen. Nu eerst ons eigen huis verkopen. Dan kan de focus op ons rijksmonumentale pand!
Mamamaro
Mamamaro
Maar het blijft vooral financieel een risicovol traject. Omdat je niet weet wat er los komt uit het huis en je kent de financiering voorwaarden ook nog niet voldoende. Maar goed, het huis is te mooi en project te gaaf om het niet te doen ;)

inloggen of registreren om te reageren.