Jasper Verberk
Jasper Verberk
Wij hebben een klein stukje binnenmuur waarvan er een aantal bakstenen volledig los lagen. De kalkmortel tussen de stenen was volledig verzand en grotendeels verdwenen. Dit stukje muur zit onder de vloer tussen een bedstede en een andere kamer en is dus niet in het zicht omdat hier daarna weer een vloer overheen komt. Dit wil ik graag herstellen op originele manier. 20 jaar geleden is het pand gerestaureerd. Hier heb ik de bestekteksten nog van. Voor het metselwerk is hierin de volgende metselmortel voorgeschreven: 1 schelpkalk - 1/4 tras - 1 klapzand - 3 zand en voor het voegwerk: 1 schelpkalk - 2 metselzand - 1 geelzand - 1/4 witte cement Schelpkalk lijkt echter niet echt meer te krijgen. Weet iemand welke metselmortel ik het beste kan gebruiken voor het vastzetten van de stenen? Alvast bedankt!

Sander Smit
Sander Smit
Hallo Jasper, in principe probeer ik ook vaak dicht bij originele materialen te blijven, maar aangezien je hier buiten het zicht werkt, en ik ook een nieuwe balk meen te zien, zou ik 'originele materialen' in dit geval niet te zwaar meewegen. Belangrijk is wel dat je kalkmortel gebruikt, moderne cementmortel is veel te sterk voor de oude stenen. De mortel moet altijd het zwakste punt van een muur met oude stenen blijven, dan blijven de stenen heel bij evt. scheuren van de muur en is schade altijd relatief eenvoudig te repareren door mortel aan te vullen. Goede kalk is al niet/nauwelijks regulier verkrijgbaar, schelpkalk nog minder makkelijk. Op zich niet zo belangrijk, chemisch gezien is schelpkalk niet veel anders dan kalk uit bodem kalklagen. Voor het voegwerk zou ik geen kalk en cement mengen, maar afhankelijk van de vochtigheid van de muur kiezen voor kalk NHL2 of 3.5 (er is ook NHL5). NHL betekent Natural Hydraulic Lime, hetgeen weer betekent dat de kalk niet alleen met CO2 uit de lucht, maar ook onder invloed van vocht uithardt. Hoe hoger het getal, hoe meer harding door vocht. NHL5 is ook sterker dan NHL2. In zekere zin is NHL kalkmortel ongeveer hetzelfde als een mortel uit kalk en een klein deel cement. 'Gewone' kalk is luchtkalk, die alleen met CO2 uit de lucht verhardt. Gebruik geen Carmeuse Mekal Metselkalk (redelijk makkelijk verkrijgbaar), dit is kalk met toeslagstoffen die zeker niet origineel zijn. Zoek op internet naar "NHL kalk" om winkels te vinden die ouderwetse kalk verkopen. Of loop een Hyper-Brico binnen in Frankrijk tijdens de vakantie. Voor de metselmortel zou je kunnen kijken naar Tubag Trasskalk HL5. Dat is (vermoedelijk lucht-)kalk voorgemengd (en samen gemalen met) tras. Tras is een bindmiddel dat alleen werkt als het samen met kalk wordt verwerkt, maar dan geeft het vervolgens wel min of meer waterdicht metselwerk. Goed tegen optrekkend vocht. HL5 betekent Hydraulic Lime, dus niet 'Natural'. Dat wil zeggen dat de kalk niet hydraulisch is door de eigenschappen van het kalkgesteente waaruit de kalk wordt gemaakt, maar door de toevoeging van iets extra's, in dit geval tras, waardoor ongeveer dezelfde eigenschappen worden bereikt als NHL5 heeft. Tras is overigens wel een natuurlijk materiaal, dus tras-based HL5 of NHL5, ik denk dat het verschil alleen voor puristen relevant is.
Jasper Verberk
Jasper Verberk
@sander: bedankt voor de duidelijke toelichting. Ik heb toevallig een familielid die zaterdag terugkomt uit Frankrijk. Verkopen ze dit soort producten in goede kwaliteit daar gewoon in de bouwmarkt?
Sander Smit
Sander Smit
Het is al weer even geleden dat ik in een franse brico bouwmarkt was, maar ik meen dat luchtkalk (Chaux aérienne) en NHL 3.5 (Chaux hydraulique) in Frankrijk goed verkrijgbaar zijn.

inloggen of registreren om te reageren.