Reinier van Rijssel
Reinier van Rijssel
Er zit vocht achter mijn voorzetraam. Dit condenseert beurtelings aan de binnenzijde van het voorzetraam of de buitenzijde van het originele raam ( met roedeverdeling), afhankelijk van binnen- en buitentemperatuur. Kennelijk sluiten de rubbers het zo goed af dat het niet ventileert. Er wordt geadviseerd om dan stukjes rubber te verwijderen om te ventileren, maar ik ben bang dat er dan vuil en insecten in komen. Weet iemand een andere oplossing?
Albert van Dam
Albert van Dam
Dat risico bestaat inderdaad, maar er moet ventilatie op gang gebracht worden tussen de beide ramen in. Aanwezige waterdamp moet kunnen verdwijnen. Mogelijk is het verwijderen van stukjes rubber voldoende. Ventilatie moet plaatsvinden naar buiten toe (dus niet de kamer in). Een andere mogelijkheid is het boren van gaatjes in het kozijn (onder en boven) naar buiten toe, zorg er wel voor dat er geen water (regen) naar binnen kan treden (boor de gaatjes van binnen naar buiten schuin naar "beneden").
Jan WM V erheijden
Jan WM V erheijden
Kijk ook eens goed naar de kwaliteit van de stopverf op het 'buitenraam'. Als daar scheurtjes inzitten of niet meer goed aansluit op het glas, kan er regenwater indringen en dat water condenseert dan bij temperatuurwisselingen op het buitenglas. Vaak is het voldoende om de stopverf te vervangen. Overigens stopverf droogt so wie so naar verloop van tijd (jaren) uit en gaat dan barsten / loslaten. Hedendaagse kitten gaan langer mee. Het vergt wel handigheid om die kitten mooi gad/strak aan te brengen; dat geldt overigens ook voor stopverf.
Reinier van Rijssel
Reinier van Rijssel
Dank voor de reacties! Voor alle duidelijkheid: het gaat om VOORzetramen aan de buitenkant. Ik dacht dat extra ramen aan de binnenkant achterzetramen genoemd worden.
Jacques Luijten
Jacques Luijten
Zorg dat het luchtdicht is afgesloten en dan een keer openen in een droge periode, en weer sluiten. Ik heb al jaren dit systeem en geen condens meer.

inloggen of registreren om te reageren.