Hoi allemaal, De voorkant van mijn pant is een rijksmonument. De voorgevel vertoont vochtdoorslag welke wordt veroorzaakt door poreusheid van het voeg- en metselwerk. Geadviseerd werd de gevel opnieuw te laten impregneren. Normaal gezien lijkt dit mij geen probleem, maar omdat dit monumentaal is, weet ik niet zo goed wat mag en of gedeeltes vergoed worden. Weet iemand hier iets meer over te vertellen? Daarbij is het voegwerk van de gemetselde rollaag op de topgevel is uitgespoeld. Geadviseerd werd dit te herstellen. Het was het overdenken waard om (zinken) muurafdekkers te laten plaatsen. Mag dit uberhaupt aangezien dit het vooraanzicht veranderd?
Hans
Hans
Dat is mij geadviseerd tijdens de bouwkundige keuring toen ik het huis een maand geleden kocht. Ik ben nog niet heel bekend met alles rondom het in stand houden van het monument, maar ik doe mijn best :) Werkt het bij de monumentenwacht zo dat je lid moet worden voordat ze je helpen?
Majo  Hendriks
Majo Hendriks
Met impregneren pak je de veronderstelde oorzaak: poreus metsel en voegwerk niet weg. Ik zou je aanraden er echt een monumentendeskundige bij te halen, omdat dit niet alleen bouwkundig weten wat kan, maar vaak ook weten wat er mag, gewenst is en of het subsidiabel is onder rijkssubsidies.
Wesley J.  Bijlsma
Wesley J. Bijlsma
Impregneren van een gevel van een monument is sterk af te raden. Als bouwkundig zou ik dit ook niet adviseren. Herstel het metselwerk en voegwerk. Voor de rollaag! Zowel gemeente als de Rijksdienst staan daar niet positief tegen over. Daarnaast is een pand aangewezen als Rijksmonument of niet. Het pand geniet dus volledige bescherming tenzij het bevoegd gezag (gemeente) of de Rijksdiens oordelen dat een onderdeel of een wijzing buiten de bescherming valt. De erfgoedmedewerker van de gemeente kan ook even meedenken. Mijn ervaring is dat herstel van het voegwerk aan de rollaag en het plaatsen van zinken afdekkers vaak wordt goedgekeurd of vergund. Mocht je nog vragen hebben. Ik wil gerust met je meedenken!
Jouri Kalkhoven
Jouri Kalkhoven
Beste Hans, het impregneren van een monumentale gevel is vergunningsplichtig, je voegt iets toe wat je niet meer kan verwijderen. Ik kan ook voorspellen wat de uitkomst van de aanvraag zal zijn. En dat sluit aan bij wat al eerder benoemd is. In de kern doet, zeker bij oud metselwerk, impregneren meer kwaad dan goed.
Hans
Hans
Wat fijn al deze comments, en een goeie bevestiging om niet zomaar klakkeloos de bouwtechnische keuring over te nemen. Ik ga naar de erfgoed medewerker van de gemeente en kijken naar een lidmaatschap voor de monumentenwacht om alls aan te pakken zonder schade te brengen aan het pand.

inloggen of registreren om te reageren.