August

August plaatste in Herbestemmen

Wij zitten in de aankoopfase van een gemeentelijk monument dat geen woonhuis is of ooit geweest is. Wij willen het wel als woonhuis gaan gebruiken. Gelukkig is er binnen het bestemmingsplan 'centrum' wel zelfstandig wonen mogelijk (sinds laatste aanpassing 2023), dus geen bestemmingswijziging nodig. Er is dan wel een wijziging in de gebruiksfunctie nodig. Dit is nu: kantoor. Hoe makkelijk of moeilijk is dit en zou ik aan de huidige eigenaar kunnen vragen dit te initiëren voor de overdracht?
Theo Maes
Theo Maes
Als ik het goed begrijp moet het pand (gaan) voldoen aan de prestatie-eisen uit het Besluit bouwwerken leefomgeving die horen bij een bestaand gebouw met een woonfunctie. Het is dan een kwestie van toetsen. Het kan zijn dat er aanpassingen nodig zijn.
August
August
Dank voor je reactie Theo. In het besluit bouwwerken leefomgeving staat: Artikel 2.8 (monumenten) Voor zover een omgevingsvergunning voor: a. een omgevingsplanactiviteit die betrekking heeft op: 1°. een gemeentelijk monument of een provinciaal monument; of 2°. een voorbeschermd gemeentelijk monument of een voorbeschermd provinciaal monument; b. een activiteit waarvoor in de omgevingsverordening is bepaald dat het verrichten daarvan zonder omgevingsvergunning is verboden als die activiteit betrekking heeft op een provinciaal monument of een voorbeschermd provinciaal monument; of c. een rijksmonumentenactiviteit; afwijkt van een in de hoofdstukken 3 tot en met 5 gestelde regel, zijn alleen de omgevingsvergunning en de daaraan verbonden voorschriften van toepassing. Dit lijkt op een uitzondering. Ik ga verder informeren bij de gemeente en de omgevingsdienst.

inloggen of registreren om te reageren.