Sep Rangel
Sep Rangel
Goedemorgen, ik ben eigenaar van een pand dat staat op een lijst voor 'cultuurhistorisch waardevolle bebouwing en structuren' . Nu is het zo dat nummer 9a een Joods monument betreft, waarbij dat bij nummer 9 niet gespecificeerd is. Daarbij staan de adressen wel beide op een lijst voor 'cultuurhistorisch waardevolle bebouwing en structuren'. Ik heb daarom ook twee vragen; 1. Onder welk monument valt een 'Joods monument' ? Gemeentelijk monument of een beschermd stadsgezicht, of helemaal geen? 2. Onder welk soort monument vallen de panden die op de lijst staan van 'cultuurhistorische waardevolle bebouwing en structuren? Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen. Ik ben erg benieuwd! Groet!
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
In beginsel is er geen direkte koppeling tussen Joodse monumenten en andere soorten monumenten. De aanduiding "cultuurhistorisch waardevolle bebouwing en structuren" lijkt mij een term uit het omgevingsplan en als dat zo is staat daarin verdere eisen of wensen van meestal de gemeente. Dan bestaan er nog beschermde stad- en dorpsgezichten en die komen in 2 of 3 smaken. Rijksbeschermd of lokaal beschermd. Ieder met eigen regels en afwegingskaders rond bescherming. Wat betreft gemeentelijke of provinciale monumenten: die vindt je terug bij (de website) van je lokale gemeente/provincie. Daar staan ook de regels voor gemeentelijke monumenten. Dan de laatste categorie: de rijksmonumenten. Die staan op de Rijkslijst: https://monumentenregister.cultureelerfgoed.nl/ .

inloggen of registreren om te reageren.