Mirjam
Mirjam

Wij hebben een oude villa (1904) in Baarn gekocht, die staat op de gemeentelijke monumentenlijst. We zijn op zoek naar de oorspronkelijke bouwtekeningen, maar deze kunnen we niet achterhalen. Heeft iemand nog tips waar ik dat kan opvragen? Ik ben al bij de gemeente geweest, bij Archief Eemland en Historische Kring Baerne. Van Archief Eemland kreeg ik het advies om het bij Monumentenzorg te proberen. Waar moet ik dan wezen?

Mirjam
Mirjam

Bedankt voor jullie reacties! Op het nieuwe instituut had ik nog niet gekeken, helaas hebben ze het daar ook niet. Waarschijnlijk zullen er dan geen bouwtekeningen zijn.

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Hoi Mirjam,

Is er in de loop van de tijd wellicht een verbouwing geweest? Heb je recentere tekeningen waar een bestaande situatie op getekend is waar je iets mee kan?
Mijn huis is ook van voor de tijd van vergunningen (1880 / 1890), ik heb ook geen originele tekening. Wel heb ik op een tekening uit 1956 een bestaande situatie gevonden. Ik heb terug kunnen herleiden dat dit om 1928 gaat. Het gat naar de originele tekening wordt zo al veel kleiner. Op deze manier heb ik vrij goed in beeld kunnen krijgen hoe de originele situatie moet zijn geweest. Met de situatie uit 1928 heb ik in huis goed naar details kunnen zoeken die naar mijn idee in die tijd gewijzigd kunnen zijn.
Wellicht kun je hier iets mee...

Groetjes, Jeroen


inloggen of registreren om te reageren.