Mirjam Meems
Mirjam Meems
Goedendag, dank voor het toevoegen aan deze groep. Ik woon in een tussenwoning met bouwjaar 1676 te Zierikzee. Al geruime tijd hebben wij last van optrekkend vocht in een tussenmuur aan de achterzijde van de woning. En wel vanaf de achtergevel 4 meter naar binnen. Heeft iemand ervaring met het z.g. injecteren van muren zodat deze geen vocht meer opnemen ? Welk bedijf zou ik daarvoor kunnen benaderen ? Hoor graag !
Jacques Luijten
Jacques Luijten
Dag Mirjam, weet je zeker dat het optrekkend vocht is? Injecteren is heel simpel, gat boren ,fles erin hangen en dat om de halve meter. Maar het kan ook ergens anders vandaan komen, bijv. condens of lekkage.
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Pas op met impregneren. Het is niet meer terug te draaien en of het werkt is erg afhankelijk van de kwaliteit van het metselwerk en hoe het aangebracht wordt. Belangrijk is als eerste de oorzaak te achterhalen. Is het wel optrekkend vocht? Er kunnen zoveel oorzaken zijn en een tussenmuur op afstand van 4 meter van de buitengevel is niet de eerste plek waar ik aan optrekkend vocht vanuit de fundering zou denken. Het kan ook vocht zijn door condensering, doorslaand of optrekkend vocht t.g.v een lekkende waterleiding of rioolbuis, het kan zakvocht zijn door bijvoorbeeld een lekkende zakgoot, enz, enz. Eerst zeker weten wat het is, voordat je actie gaat ondernemen. Een simpele check is bijvoorbeeld met een steenboor een gaatje boren tot op de kern van de muur. Is het boorgruis over de volledige diepte van het gat vochtig? Of is het alleen vochtig de eerste 2-3 cm en is het verderop droog?

inloggen of registreren om te reageren.