Hoi allemaal, bedankt voor jullie expertise op dit forum. Wij hebben onlangs een appartement in een gemeentelijk monument gekocht met een actieve VvE in Amsterdam. Deze VvE is behoorlijk groot met meer dan 200 appartementen. Ze hebben onlangs voorgesteld de ramen te renoveren en verduurzamen, waar wij voorstander van zijn. De huidige ramen zijn aluminium schuiframen die afbreuk doen aan de charme van het gebouw uit 1900. De geschatte kosten per appartement voor 5 ramen, waarvan de 2 grootste 1,08m bij 2.07m zijn, bedragen ongeveer 45.000 euro. Het totale geschatte raamoppervlak is iets minder dan 10 vierkante meter. We hebben weinig inzicht in de prijsopgaaf van de VvE en niet weinig ervaring met renovaties aan monumenten. Zodoende zijn we erg benieuwd of deze prijzen buitenproportioneel zijn en of we kostenbesparende maatregelen kunnen nemen zonder af te doen aan kwaliteit. Ontzettend bedankt voor het advies!
Majo  Hendriks
Majo Hendriks
Beste Marie G, je geeft te weinig informatie om iets over de prijs te kunnen zeggen. Het is heel belangrijk om te weten welk type kozijn geplaatst wordt en welke kwaliteit glas. Als het gaat om triple glas zouden kozijn en glas in aanmerking komen voor een verduurzamingssubsidie via RVO.nl. Ook HR++ glas komt in aanmerking voor subsidie, maar dan niet de kozijnen. In kozijnen heb je heel veel soorten en het is van belang te zorgen dat je kozijnen neemt met een goede isolatiewaarde, maar ook met een goede uitstraling. Dus wat is de bedoeling? Gezien de bedragen die je noemt: als er sprake is van echte verduurzaming dan kun je (vve of bewoners individueel) lenen bij met warmtefonds. Dat is meestal goedkoper dan via restauratiefonds.
Marie G
Marie G
Ontzettend bedankt voor de reactie. In de voorgaande notulen heb ik een ontwerp kunnen vinden, waarin staat dat een houten draai en kiepraam met HR++ glas geplaatst wordt in de bestaande houten kozijnen. Ik lees in de notulen ook dat omdat het een monument betreft, de kozijnen niet vervangen mogen worden, maar dat in plaats daarvan de houtrot hersteld moet worden. Benoemd wordt dat zowel het gevelherstel als het maken en aftimmeren van de nieuwe ramen grote kostenposten zijn voor deze 45.000 per appartement. Een groot deel (maar niet alles) kan inderdaad via een lening bij het warmtefonds, maar resulteert wel in een verhoging van de VvE bijdrage van 200pm naar 400pm
Majo  Hendriks
Majo Hendriks
als jullie nu enkel glas hebben, dan kun je met voor het HR++ glas subsidie krijgen, ik weet niet of kozijn+glas als geheel voor lening bij warmtefonds in aanmerking komt. Dat is ook een kwestie van overleg. Zo op het eerste gehoor is 45k voor 5 ramen best een flinke prijs. Maar jullie zijn een grote vve, vermoedelijk moeten er ook veel maatregelen genomen worden om de werkzaamheden uit te kunnen voeren (steigers bouwen?). Je opmerking over nieuwe houten kozijnen in oude kozijnen plaatsten die houtrot hebben, lijkt me niet direct logisch, de regel dat je in een gemeentelijk monument geen kozijnen mag vervangen ken ik niet, maar ik zit in andere regio en met een rijksmonument. Als vve in Amsterdam kunnen jullie ook een overleggen met vvenet Amsterdam. let op hun website ook op het tabblad kennisbronnen, daar zie je bv ook !woon genoemd.
Marie G
Marie G
Ontzettend bedankt voor al deze informatie. We zullen zeker die bronnen eens raadplegen. Alleen het raam in de keuken is enkel glas, maar we komen dus inderdaad misschien in aanmerking voor subsidie. Daar gaan we achteraan. De werkzaamheden zouden worden gecombineerd met groot onderhoud, dus de stijgers zijn niet meegerekend. Maar wie weet komen er andere kosten kijken bij een grote of Amsterdamse VvE. Nogmaals dank, met deze info kunnen we zeker verder en kan ik een stuk beter geinformeerd en gericht verder zoeken.
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
In de berichtgeving wordt gesproken over aluminium schuiframen en over houten kozijnen. Er is inderdaad te weinig info voor een goede beoordeling van de kosten. Als steigerwerk e.d. niet is meegenomen dan lijkt mij € 45.000 voor ca 10 m2 glas met 5 raamkozijnen aan de hoge kant. Voor zo'n omvang lijkt het mij raadzaam een goede onafhankelijke adviseur in de arm te nemen die een bouwkostenberekening kan (laten) maken. Als je je als VvE direct overlevert aan een aannemer dan wordt het (zeer) twijfelachtig of de prijsstelling marktconform zal worden.

inloggen of registreren om te reageren.