Steens muren isoleren. Deel 2? Ik vond dit topic al uit 2018, maar in 7 jaar tijd zijn er veel nieuwe bouwmaterialen bijgekomen. Ik wil met biobased houtwol aan de slag. En daarmee rondom een zo goed mogelijk aansluitende nieuwe binnenschil creëren. Wie heeft goede, praktische ervaring en de juiste opbouw details? Mijn situatie in Eindhoven: groot vierkant herenhuis, origineel/ onaangepast mansarde dak, gemeentelijk monument, steens muren (geen spouw) uit 1891. De BG muur lijkt een volle steen dikker te zijn dan de gevels op de verdiepingen. In enkele kamers zitten sierlijsten stuc plafonds, dus de opbouw kan niet te dik worden. De nieuwe, ademende isolatieschil wil ik tussen de vloerbalkkoppen door laten lopen om één aansluitend geheel te realiseren. Buitenom gepleisterd en geverfd. Ik dien nog te achterhalen of die gevelverf dampopen of dampdicht is. Deze dient uiteraard dampopen te zijn voordat ik kan beginnen. Enkel glas op de verdiepingen wil ik vervangen met HR++ glas. Beneden zit al dubbel glas uit 2010. Ook de twee tussenvloeren wil ik voorzien van een goed pakket houtwol: thermische én akoestische isolatie. Enkele kamers zijn al voorzien van (5-6cm dikke?) voorzetwanden, dan wel begin jaren '90 of anders in 2010 geplaatst. Vooralsnog geen vochtproblemen, zoals het nu lijkt (dus wellicht is de gevel gewoon dampopen naar buiten toe?), maar ik wil die toch ook allemaal vervangen om rondom in het hele pand een Rc-waarde van 2.5 te halen. Energievraag drastisch verlagen en dan wellicht ooit overal naar vloer-/ wandverwarming toe. Ik denk nu aan 10cm Gutex/ Steico houtwol platen. Dit is een natuurlijk isolatiemateriaal, restproduct van de houtindustrie in het Zwarte Woud. Waterbufferend en ademend zorgt dit natuurlijke spul voor een fijn, gezond binnenklimaat. Opbouw: steens buitenmuur kaal maken, 1cm uitrapen/ vlakmaken, de houtwol platen er volvlaks geheel tegenaan monteren, elektra schijnt er in gefreesd kunnen worden, afwerken met een leemstuc. Zie schetsje in de bijlage. Volgens mij is het geheel dan dampopen/ ademend. En wellicht heb ik dan geen plastic dampregulerende folies nodig? Het liefst houd ik het geheel puur, met natuurlijke materialen, passend bij het karakter van dit oude huis. Ik heb al veel onderzoek gedaan, o.a. naar reguliere glas- en steenwol (deze kunnen de vloerbalken verstikken), hennepblokken (lagere Rc-waardes tov houtwol?) en een voorzetwand met stijlen- en regelwerk, maar ik wil de boel zo simpel mogelijk houden. Minder materiaalkosten, minder kans op uitvoeringsfouten, denk ik dan. Maar ik zoek 100% zekerheid voordat ik start. Ik heb geen zin in bouwfouten met schimmels of houtrot tot gevolg... Later ga ik het dak aanpakken, van binnenuit, tussen de balken. Maar eerst moet er een compleet nieuwe leien dak op... En weer later ooit nog eens de BG vloer. Die is nu deels houten balken (een voorkamer), marmer in het zand (hal), op (ongeisoleerd?) beton woonkamer. Maar eerst dus de gevels én tussenvloeren rondom. Praktische ervaringen en tips zijn zeer welkom.

Frits Hoff
Frits Hoff
klinkt goed, neem contact op met Nina Grunenberg van Bouwcenter Jan Opreij in Margraten. Zij heeft jarenlange ervaring van de eerste groothandel in ecologische bouwmaterialen Ekoplus, vaak met monumenten. Ekoplus is nu overgenomen door de 75 Bouwcenters waardoor je nu in heel Nederland deze bouwmaterialen kunt krijgen. nina.grunenberg@opreij.nl
Vincent
Vincent
Hallo! Bedankt voor je bericht. We hebben net een herenhuis in Leiden gekocht en doen onderzoek naar soortgelijke verbeteringen van de isolatie met houtwol. We zullen deze thread op de voet volgen en updaten als we iets te weten komen. We kijken ook uit naar andere opmerkingen.
Rudy
Rudy
Update: volgens mij ben ik er uit qua de meest eenvoudige opbouw van de voorzetwanden. De gevelmuren allereerst geheel weer kaal maken: wandbekleding/ -betimmering verwijderen en de loslatende oude stucresten verwijderen. Dan met een ademende kalkstuc de wanden 1-1.5cm dit uitrapen (strakke ondergrond creëren). Die kalkstuc is vochtbufferend, zoals ik het begrijp. +/- 10cm dikke houtwol platen mechanisch (middels pluggen in de muur) monteren/ verankeren. Afstuccen met 1.0cm leem-/ofkalstuc, zodat deze binnenste laag ook ademend/ dampopen is. Gehele opbouw is dus zo'n 12.5cm dik. Een nog dikkere opbouw maakt de aansluiting met bestaande plafond stuclijsten nog moeilijker én door de nog betere isolatie de BUITENZIJDE van de gevels nóg kouder in de winter. Met het extra risico van bevroren regenwater in kieren en naden, uitzetting, scheuren etc. Resterende vragen: 1. Dan kunnen deze voorzetwanden NIET behangen/ betimmerd (lambrisering). voorzien van te hoge plinten worden...? 2. Een energielabel is niet verplicht, maar die wil ik wel bereken. Volgens mij is de Rc-waarde slechts 2.5 en zeker niet de nieuwerwetse 4.6...? En daardoor staat de 10cm gutex/steico houtwol volgens een bron niet eens in het energielabel systeem. Iemand ervaring met het energielabels + gemeentelijke monumenten?

inloggen of registreren om te reageren.