Iets ter overweging. Wij wonen sinds enige tijd in de watertoren van Soest. Die heeft op sommige van de acht verdiepingen spouwmuren, de andere zijn anderhalf steens. De meeste van de vele ramen hebben een isolatiewaarde die in 2004 modern was. Maar feit is dat het veel te duur is om de hele toren echt warm te stoken. Via de trappen en de vides lopen de vier onderste en de vier bovenste verdiepingen in elkaar over. Het zou een enorme ingreep zijn om die ruimtes verder te compartimenteren, en ook een aantasting zijn van het prachtige ontwerp van de verdiepingen. Wat we ook zouden doen aan isolatie, het gaat nooit zo worden als in het modern-Duits geïsoleerde appartement van onze zoon in München. Hij verstookt gemiddeld maar één euro per maand aan gas, terwijl het er altijd rond de 21 graden is. We hebben ons er bij neergelegd dat het wonen in een watertoren om allerlei redenen behoorlijk onhandig is (veel trappenlopen, vochtigheid in toom houden), en dus ook dat het in de helft van de toren nu best koud is. Ik schrijf dit vanaf mijn werkplek, waar het nu 7,9 graden is. Met extra warme kleren, een verwarmd bureaublad en een warmtekussen in mijn rug houd ik het hier makkelijk uit. Ook in de slaapkamer is het zo koud, maar onder een dik dekbed merk je dat niet (en we kijken daar wel uit op de Veluwe, Amersfoort, Utrecht en Almere). Met andere woorden: moeten alle ruimtes echt helemaal warm gestookt kunnen worden, ook in gebouwen waarin dat nooit de bedoeling is geweest? Hoe ver wil je gaan in aanpassingen?
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Net zo als onze voorouders voor de luxe van aardgas deden. Alleen daar warm stoken daar waar het echt nodig is. We zijn allemaal vreselijk verwend geraakt door het gemak van aardgas en het feit dat het vroeger bijna gratis was.... Na 50-60 jaar plukken we daar nu de wrange vruchten van. Oude gebouwen zijn niet gemaakt voor deze energieverslindende maatschappij. dat ga je merken als je in zo'n gebouw toch die luxe wilt... Inderdaad een hele goede tip om de noodzakelijke warmte dichter naar je toe te halen d.m.v. lokale verwarming met bijvoorbeeld een stralingspaneel, warmtedeken, de juiste kleding en zonering. Zorg daarbij voor een goede tochtwering, dat kan al een hoop schelen. Je schikt vaak hoe lek onze gebouwen zijn als je het laat controleren met een Blower-Door test. Het is vaak een kleine moeite om daarna de situatie te verbeteren met een goede kierdichting (denk daarna wel aan een goede ventilatie op het juiste moment). Ps. dubbel glas uit 2004 heeft nu waarschijnlijk niet meer de isolatiewaarde als waar het toen voor verkocht werd. de isolatiewaarde gaat in de loop van de tijd door veroudering van de afdichting tussen de ruiten namelijk achteruit. Met een warmtebeeldcamera kun je dit (mits je weet hoe je dat moet doen) per ruit (laten) controleren.

inloggen of registreren om te reageren.