Wij zijn aan het kijken naar de optie om een bijgebouw te plaatsen. Onze kavel bestaat uit 4000m2 met de bestemming wonen. Volgens de landelijke regelgeving zou je tot 150m2 vergunningsvrij mogen bouwen. Omdat het bij ons echter om een rijksmonument gaat kunnen we dit niet vergunningsvrij doen. Volgens de gemeente zijn we nu verplicht ons aan het bestemmingsplan te houden waar een maximum van 100m2 in staat. Wij vinden dit zelf nogal vreemd. We kunnen ons voorstellen dat de Monumentencommissie er iets van moet vinden. We begrijpen echter niet waarom je ineens een stuk minder mag bijbouwen als je een rijksmonument hebt. Weet iemand of dit klopt?
Pim
Pim
Beste kan je een overleg aanvragen met de monumenten commissie van je gemeente. Zorg dat je een goed onderbouwd plan hebt, leg ze uit wat je wil doen, waarom, gebruik wat schetsen etc. Op die manier kan je ze waarschijnlijk wel mee krijgen. Maar als het een rijksmonument is, heeft de gemeentelijke monumenten commissie er dan wel wat over te zeggen?
Jasper Verberk
Jasper Verberk
Ik heb al informatie ingewonnen bij de gemeente. Het verbaasd me dat het landelijk recht op 150 m2 vervalt doordat er een rijksmonument op de kavel staat. Ik begrijp dat de monumenten commissie ernaar moet kijken. Wat ik niet begrijp is waarom de toegestane bebouwing ineens met 1/3 afneemt op het moment dat het een monument is.
Dirk van der Plaat
Dirk van der Plaat
Dag Jasper, de regels voor vergunningvrij bouwen gelden in z'n algemeenheid niet voor werkzaamheden aan of bij Rijksmonumenten, uitgezonderd bv. regulier onderhoud en bepaalde inpandige wijzigingen aan onderdelen zonder monumentale waarden. Voor een bijgebouw val je dan inderdaad terug op de regels van het Omgevingsplan -in dit geval 100 m²- en kan je geen gebruik maken van de regels voor vergunningvrije bijbehorende bouwwerken. En inderdaad, (ook) voor een Rijksmonument is de gemeente het bevoegd gezag. Wat Pim zegt, vraag een vooroverleg aan en licht de plannen toe. Dan kan je aftasten welke ruimte er is. Groet, Dirk

inloggen of registreren om te reageren.