We zijn net de trotse eigenaar geworden van een rijksmonument met een flink volume, ook op de derde (zolder)etage. Omdat we die ruimte met name voor opslag willen gebruiken zoek ik een goede oplossing voor de vloerisolatie zodat de warmte in de twee woonlagen behouden blijft (het dak is niet geïsoleerd). Er zijn drie mogelijkheden: de holle ruimtes onder de vloer met cellulose volspuiten, een raamwerk op de vloer aanbrengen en daartussen isolatie aanbrengen met een nieuwe vloer eroverheen, of pir platen met voorafgemonteerd plaatwerk. PIR platen lijkt erg effectief en relatief betaalbaar, maar de aannemer waarschuwt dat dit niet kan omdat de vloer misschien niet perfect vlak is. Cellulose kan lastig zijn ivm de bereikbaarheid van alle hoekjes met condensgevaar tot gevolg. De derde optie is arbeidsintensief en duur. Heeft iemand hier ervaring met PIR platen in een dergelijke situatie of met cellulose? Alvast bedankt!
Herman Janssen
Herman Janssen
Wij hebben Isofloc cellulose door Warmteplan aan laten brengen tussen de balken en dat bevalt prima., zowel in de zomer als in de winter. De zolder kan namelijk behoorlijk warm worden in de zomer. Zelf had ik enkele rijen planken verwijderd waardoor het aanbrengen van de cellulose vlokken makkelijk was en ik goed kon zien of er obstakels waren. Het kan ook aangebracht worden via ronde gaten in de houten vloer die later met een stop dichtgemaakt worden. Met een camera zou je dan kunnen kijken of er geen obstakels zijn.
Sander Smit
Sander Smit
PIR platen breken relatief makkelijk, dus ik zie het probleem van kleine oneffenheden van de oude vloer ook wel. Maar een dunne tussenlaag van een zacht meegevend materiaal zou dit probleem m.i. wel kunnen oplossen. Bijvoorbeeld ouderwets zachtboard of ondertapijt/ondervloer.
Sander Smit
Sander Smit
Uit eigen ervaring: isoleren OP de oude zoldervloer is makkelijk en effectief, maar je houdt wel koudebruggen langs de randen (ongeveer 20 cm hoogte tussen plafond tussenverdieping en zoldervloer. Die koudebruggen kan je oplossen tijdens isolatie van de wanden van de tussenverdieping, dan kan er op de verdieping een strook plafond uit, en kan de muurisolatie doorgezet worden tot tegen de originele zoldervloer. (Let daarbij wel op mogelijk condens bij de balkkoppen; zie het boek 'een warme jas' https://eenwarmejasvooroudehuizen.nl/ ; zoek op 'balkkoppen). WINSTWAARSCHUWING: zolang de tussenverdieping niet geisoleerd is, heeft een geisoleerde zoldervloer weinig effect voor de begane grond. De 'standaardgetallen' (o.a. dat een kwart van de warmte door het dak gaat) gaan alleen op als de isolatie van alle buitenvlakken in dezelfde orde grootte ligt.
Ivo
Ivo
Hartelijk dank voor de snelle reacties. De buitenwanden zijn weliswaar geïsoleerd van binnen geïsoleerd maar of dat tot aan de zoldervloer is doorgetrokken betwijfel ik. Dat pleit dan inderdaad voor cellulose. Bij inblazen van cellulose kun je vanzelfsprekend geen dampwerende folie aanbrengen: ik hoop dat de vochtbelasting boven de badkamer dan met voldoende ventilatie binnen de perken gehouden kan worden.
Sander Smit
Sander Smit
Vochtbelasting vanuit badkamer zou ik niet onderschatten. Douche in een volledig afgesloten cabine (dus ook dicht dakje) helpt op twee fronten: veel minder vocht in de badkamer en warmer douchen met minder water.

inloggen of registreren om te reageren.