Dag, wie kan ons helpen met advies. Wij hebben vorige week de sleutel van ons gemeentelijk monument gekregen, nu is de beneden verdieping kaal met de achtermuur nog alleen de buitenmuur en hier zit blijkt nu een probleem. Sinds zondag vinden wij een witte fluffy achtige schimmel/salpeterzuur zegt Google lens. We hebben gisteren een vocht meter geplaatst en er blijkt nu een luchtvochtigheid van 71% te zijn. Dus wel ergens een probleem. De beneden verdieping is al langer zonder verwarming en bij de bezichtiging was het idd wat muffig en vochtig maar geen aanwezig van schimmels. Wij hebben vanmiddag contact gezocht met de makelaar en deze heeft contact met de verkoper, deze geeft aan dat dit hem niet bekend was. Wie kan ons raden wat we nu moeten doen? We hebben een rechtsbijstandsverzekering maar is dit nodig? Helaas hebben wij dus geen bouwkundig rapport laten maken(stom natuurlijk) Maar we dachten valt vast mee. Graag horen we advies/ervaringen Alvast bedankt, Silvia

Sander Smit
Sander Smit
Hallo Silvia, Als ik het zo zie is de witte substantie zout-uitbloei. Als dat zo is, dan zou het bij aanraken makkelijk uit elkaar moeten vallen en vervolgens bijna 'verdwijnen', zo weinig is het als de structuur eruit is. Als ik het goed begrijp, stonden er meubels(?) voor de muur, waardoor jullie het witte spul niet gezien hebben. Voor een deel zijn die meubels dan mede debet aan de muffe lucht. De muur heeft al die tijd niet goed kunnen drogen o.a. doordat er te veel voor stond. Natuurlijk ben je beter af zonder vocht, maar als (soms onvermijdelijk) vocht de muur ook weer uit kan, dan is het probleem minder groot. Waarmee ik ook wil zeggen: wat je ook gaat doen om het op te lossen, NIET de muur impregneren! Nu kan het vocht er nog uit, als je het vocht straks (per ongeluk) op zou sluiten worden de problemen nog veel groter. Misschien denk je: makkelijk praten als het jouw huis niet is. Wij hadden 4 jaar terug hetzelfde euvel, diverse verborgen vochtplekken, mufheid, etc. We hebben tot nu toe heel wat oorzaken van vocht gevonden, en grotendeels weggenomen, en inmiddels is het huis niet meer muf. Een selectie van oorzaken: verschoven dakpan, verkeerde zinkaansluiting rond schoorsteen, dakbeschot dat onder de dakgoot afwatert in plaats van erin, tuin te ver opgehoogd waardoor de buitenmuur niet meer goed droogt, ventilatiegaten dichtgestopt, ventilatie"gracht" rond de kelder volgestort met puin/hout (erg muf!), lekkende dakgoot door onzorgvuldige montage, hemelwaterafvoer die overloopt door verstopte riolering doordat de rioolbuis verzakt is, terras op klei ipv op zand, oude doorvoer (waterleiding?) in fundering niet afgedicht, pompwater doorvoer in keldermuur niet afgedicht, versleten voegwerk, binnenisolatie zonder damprem, scheur in de muur achter klimhortensia, overbelaste regenpijp door onhandige afvoer routing, gescheurde loodloketten. Sommige problemen vonden we binnen een week, andere pas na een jaar of twee, en ongetwijfeld ga ik er nog wel een paar tegenkomen de komende jaren. Wat ik bedoel te zeggen: wanhoop niet, uiteindelijk komen er oorzaken tevoorschijn, neem de tijd. Ik moet het eerste huis zonder vochtproblemen nog tegenkomen, laat staan een monument. In de tussentijd: zoveel mogelijk laten drogen door ventilatie. Of je juridisch aan de slag moet weet ik niet. Ik denk dat het 'overslaan' van de bouwkundige keuring de situatie niet beter maakt. Maar waarom geen contact opnemen met je rechtsbijstand om te weten waar je staat? Los van het juridische verhaal denk ik wel dat je uiteindelijk zelf aan de slag moet om de problemen op te lossen. Niet onwaarschijnlijk zijn de oorzaken heel diffuus, je moet wel heel veel "geluk" hebben wil er 1 duidelijke oorzaak zijn van het vocht. Mocht je helemaal niet weten waar te beginnen, jullie zijn welkom bij ons (omgeving Oss) om te kijken hoe het proces bij ons verloopt.

inloggen of registreren om te reageren.