Ik ben mij al enige tijd aan het orienteren op zonnepanelen. Ik heb 2 grote daken met 2 dakvlakken van in totaal ca 60m2 op het zuiden. De daken zijn bedekt met oude hollen, daaronder ventifoil en dakisolatie. Wegens redenen van subsidie en van energiebehoefte (warmte) in perioden dat er weinig zon is, wil ik graag PVT panelen plaatsen. In het afgelopen jaar heb ik mijn CV vervangen door een moderne Vaiilant ecoTEC exclusive, die mijn gasverbruik al flink heeft laten verminderen, icm Honeywell zone regeling. De volgende stap is PVT evt samen met een warmtepomp. PVT is mij door een energie adviseur van de gemeente ook geadviseerd. Tegenwoordig zijn er ook PVT die naast warm water ook electriciteit opwekken. Echter mijn overwegingen : ik moet bij stormen nog wel eens het dak op om dakpannen die zijn losgekomen te vervangen, de oude hollen hebben nokjes die in de loop de jaren zijn afgesleten en op een gegeven moment van de panlatten loskomen. Als het dak deels is bedekt met PVT panelen is het nagenoeg onmogelijk om de pannen onder de panelen nog te bereiken. Waar PV panelen nog redelijk eenvoudig tijdelijk kunnen worden gedemonteerd is dat bij PVT veel moelijker omdat er water doorheen loopt en het buizenwerk aan elkaar is verbonden. Ik ben op zoek geweest naar PVT panelen waarbij de panelen gemakkelijk zijn te demonteren, maar helaas niet gevonden. Ik kan natuurlijk alle pannen onder de panelen voorzien van panhaken, maar ik zou eigenlijk graag een wat meer lange termijn oplossing hebben die de toegangkelijkheid van het dak onder de panelen nog enigszinds mogelijk maakt. Te denken valt aan panelen met gemakkelijke vloeistof koppelingen, een montage frame die ipv pal op het dak, ca 10cm boven het dak ligt, een scharnierend frame, etc. Kortom een PVT installatie die rekening houdt met de specifieke monumentale onderhoudsbehoefte. Maar ik ben vast niet de eerste die voor deze keuze staat, dus als jullie je ervaringen en evt adviezen willen delen, stel ik dat erg op prijs.
Lambert Kleine Deters
Lambert Kleine Deters
je zou ook kunnen overwegen om de panelen tussen de pannen te leggen. Dit op een waterdichte onderconstructie. Hiervoor zijn oplossingen in de handel. Is ook fraaier dan op de pannen. succes, Lambert Kleine Deters

inloggen of registreren om te reageren.