Tjitske Veldkamp
Tjitske Veldkamp
Kan iemand mij adviseren over een isolatievraag? Ons huis uit 1630 aan een gracht wordt ingrijpend geïsoleerd. In de toekomstige keuken is de vloer afgegraven om vloerverwarming aan te brengen. Zowel de ondergrond (zand) als het fundament zijn erg nat. De aannemer gaat nu een dampremmende folie aanbrengen (Profol L). Daarnaast worden de muren geïnjecteerd met een vochtwerende gel. Is het niet beter om in dit geval voor een dampopen folie te kiezen om de natuurlijke ventilatie een kans te geven en schimmel te voorkomen? Bijvoorbeeld een biobased oplossing?
Rick
Als je op zand eerst een folie legt ( dampdicht!) tot een hoogte van 50 cm en dat aftaped, kan er geen vocht meer van onder af t zand komen. Wat je wel moet doen is dan boven de folie zorgen dat er luchtcirculatie is om damp in de lucht ( vocht) te verwijderen) als t een hout vloer betreft zeker. Nog beter is t, als mag, schuimbeton te storten met een dekvloer eroverheen, vloerverwarming en dan bijv tegels.
Rick
Ik heb bijv cellulose en of wol tussen de verdiepingen aangebracht ( zat 23 cm ruimte) dus een goede rd waarde en minder contactgeluid plus vocht kan weg. Doe dit niet bij de begane grond! Tenzij je een enorm goede luchtstroom in je kruipruimte hebt maar zeker bij een gracht is er vaak veel vocht
Tjitske Veldkamp
Tjitske Veldkamp
Dank je wel Rick. Het gaat om de begane grond en er is geen kruipruimte. De nieuwe lagen komen dus direct op het zand: schuimbeton, vloerverwarming en een tegelvloer. (estrikken) Maar dampdoorlatend en/of biobased is dus geen optie voor ons?
Sander Smit
Sander Smit
Biobased lijkt mij in een vochtige omgeving sowieso geen goede oplossing. Ofwel het gaat rotten, ofwel er moet zoveel gif in dat het geen bio meer is. Steen(achtig) is het enige wat houdt in een vochtige/natte omgeving. Zie verder mijn reactie op je andere (copie) post.
Rick
Biobased kan beter in een dak oid mits t een verbinding is die open is zodat vocht weg kan. Voor vloeren bij een gracht waarbij (optrekkend en dampvocht) veel voorkomt juist vanaf de grond afdichten zodat er geen vocht meer kan komen en de luchtlaag goed ventileren. Ik heb een houten vloer en goede ventilatie en die houten vloer voelt niet koud aan.houten vloeren t liefst open constructie laten zijn want vocht vreet door schimmels en zwam je balken weg

inloggen of registreren om te reageren.