Is er iemand die ervaring heeft met behandeling van linnen plafonds? Mijn huis dateert uit 1916 en het plafond heeft een houten raster met geverfde linnen panelen daartussen, zie foto. Is aan een opknapbeurt toe en wordt na schoonmaak al drie tinten lichter. Nu is de oorspronkelijke kleur bijna wit en denk ik erover om het terug te brengen naar de oorspronkelijke kleur. Dan rijzen bij mij diverse vragen: kan ik licht schuren? Is gronden noodzakelijk? Of is het een optie om een primer aan te brengen en daarna de kleur aan te brengen. Alvast dank voor jullie reactie, groet, Tineke

Sander Smit
Sander Smit
Hallo Tineke, Ik denk dat je eerst moet uitzoeken wat er nu voor verf op zit. Is het originele verf uit 1916? Dan is het hoogst waarschijnlijk loodwit. Dat is giftig, vooral wanneer je schuurstof daarvan inademt. Alleen (licht) schuren met hele goede voorzorgsmaatregelen! Schoonmaken lukt goed zonder schade als ik het goed zie (rechter stuk op de foto is schoongemaakt?). Loodwit is verf op basis van lijnolie. Ik zou er hooguit een nieuw laagje lijnolieverf overheen zetten, geen moderne troep. Moderne verf hardt lekker snel uit, maar probleem is dat het daarna blijft uitharden, waardoor het onvermijdelijk vroeg of laat gaat barsten en loslaat. Dan ben je met je linnnen ondergrond ver van huis! De meeste pure lijnolieverf die ik tot nu toe gevonden heb is van het merk Allback. Wat je ook zou kunnen overwegen is om alleen de oude verf te 'onderhouden' / 'voeden' met nieuwe gekookte lijnolie. Wederom: Allback. Zit er iets anders op, bv. latex over de oude verf heen? Dan zou ik niet 123 weten wat te doen. Eraf halen met mechanische middelen lijkt me een enorm risico. Alleen schoonmaken en verder afblijven? Geduld oefenen totdat de moderne verf vroeg of laat vanzelf loslaat?
Tineke Kroeze
Tineke Kroeze
Bedankt Sander voor je reactie. Schoonmaken gaat idd goed zonder schade. Er is echter fors gerookt in die kamer en de nicotinevlekken zijn er niet af te krijgen. Bij de verfwinkel optie gekregen om dit met een isolerende latex van het merk Peintagon te doen. Ik laat het nog even bezinken; schoonmaken geeft voor nu in ieder geval ook al voldoening.😀

inloggen of registreren om te reageren.