sander-zboray
sander-zboray
We overwegen een warmtepomp te plaatsen voor de verwarming van ons rijksmonument. Wie weet hoe we kunnen bepalen hoeveel capaciteit deze warmtepomp moet hebben?
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Dat kan alleen maar via een warmteverliesberekening. Door een Adviseur gebouwgebonden installaties en energiebesparing. Een natte vinger kan iedereen met genoeg zelfvertrouwen wel in de lucht steken.
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
René Wit schreef over dit draadje: Ten eerste zou ik voor een R290 warmtepomp kiezen, hiermee kunnen hoge radiator water temperatuur bereikt worden! Verder: Net een berichtje gelezen van GAWALO, installateurs vakblad, met een “quick en dirty” warmtepomp berekening. Daaruitkomt met het verbruik van 2000M3 gas heb je een 12 kW warmtepomp nodig! De berekening is als volgt: (Gasverbruik x 10) / 1600 = kW warmtepomp (2000x10) / 1600 = 12.5 kW". Mijn Toevoeging is: Zeker Quick, maar je moet er van uit kunnen gaan dat de warmtepomp net zo veel warmte kwijt kan als de CV ketel, dus om dat een beetje te checken en niet te dirty te maken, zou ik minimaal de watertemperatuur van de CV ketel naar beneden brengen om te kijken of dat lukt met lagere watertemperaturen. En juist de hoge temperaturen zijn voor lucht-water warmtepompen moeilijk te bereiken als de omgevingtemperatuur laag is. Dus in 98% van de gevallen lukt het, maar als het koud is staat ie wel behoorlijk te rammelen. En lucht-water warmtepompen maken behoorlijk herrie en zijn in de zomer (grote) energievreters. Is een grondgebonden warmtepomp mogelijk? Die gebruiken in de zomer vrijwel niks. Maar laat je goed adviseren er zijn zo veel variabelen en mogelijkheden en ook faal-factoren.
Majo  Hendriks
Majo Hendriks
zeker bij een monument raad ik je aan om een goede adviseur in te schakelen om de benodigde capaciteit te berekenen en ook te kijken naar de locatie van buitenunit. Een grondgebonden warmtepomp heeft minder onderhoud nodig, koelt ook en is geluidsarmer (en energiearmer) dan lucht. Als je gemeente een goede energiecooperatie heeft kan je ook bij hen advies (vaak gratis) inwinnen en neem als je Adviseur gebouw gebonden etc inhuurt, iemand met bewezen ervaring en deskundigheid van rijksmonumenten.
Marten
Marten
Ik ben het grotendeels eens met Reinier. Een paar toevoegingen, * Een beproefde formule voor warmtepomp-capaciteit is de koevlaas-formule die een berekende capaciteit van gasverbruik*8/1650=10kW geeft. * Het is extreem belangrijk dat je warmteafgifte in je huis voldoende is bij een lage temperatuur. Je wilt niet boven de 40 graden moeten stoken (zelfs als het kan, is het simpelweg te duur om dit te doen met een warmtepomp). Maar eigenlijk is lager beter. Ik stook in het voorjaar en najaar op 30 graden en in de winter op 37 graden. De warmtepomp staat 24/7 aan dan (en dat is de meest efficiente manier). * Ik zou niet weten waarom een lucht-water warmtepomp in de zomer een grote energievreter zou zijn. Je maakt dan normaal gesproken alleen warm water (SWW), dit kan je met een 10kW warmtepomp op z'n gemak doen zonder lawaai of hoge kosten. Belangrijker dan de capaciteit is de vraag of je uberhaubt op een lage temperatuur kunt stoken, dus doe de 40-graden test. Verder heb je ruimte nodig voor de buitenunit (maakt geluid) en voor een groot boilervat.
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Een lucht-water warmtepomp in de zomer een grote energievreter, omdat het koelbedrijf heel veel energie (CO2 uitstoot) vraagt. Een grondgebonden warmtepomp moet juist koelen in de zomer en doet dat voor de prijs van een heel klein pompje dat draaiend moet worden gehouden. Vrijwel gratis dus en ook geen CO2 uitstoot. En in de praktijk gaan mensen koelen als het kan.
Pieter de Kruijf
Pieter de Kruijf
Het is altijd lastig om één aspect (zoals bijvoorbeeld vermogen) van een verduurzamingsslag te belichten. Inderdaad begint een ontwerp bij mij altijd bij het afgifte systeem. Klopt die met de comfortwens van de bewoner en de isolatie van het gebouw, dan kun je kijken wat de benodigde cv-water temperatuur (en hoeveelheid) is en hoe je die het beste kunt opwekken. met een warmtepomp kan je soms best redelijk warm cv-water maken maar elke graad omhoog gaat direct ten koste van het rendement. Maar ook dat kan een keuze zijn. Wat minstens zo grote invloed op het rendement heeft is een zo hoog mogelijke brontemperatuur. Het rendement van een installatie is direct afhankelijk van de afstand tussen bron en afgifte temperatuur, altijd! Wanneer hogere afgifte temperaturen nodig blijven, en een redelijk rendement gewenst, betekent dan al snel een keuze voor (diepe) bodemenergie. Dieper boren is soms ook financieel aantrekkelijker dan een grootscheepse aanpassing aan het afgiftesysteem.

inloggen of registreren om te reageren.