Henk Alblas
Henk Alblas
Wij hebben een prachtige oude woning met een hele serie glas in lood ramen. We hebben zogenaamde achterzet ramen met HR++ glas laten plaatsen om onze energie rekening naar beneden te krijgen. Dus dat HR++ glas zit aan de binnenkant. Nu het flink koud is buiten, hebben we condensatie problemen: aan de binnenkant beslaan de glas in lood ruitjes. Wat kunnen we hier aan doen- dit is een heel vervelend gezicht. Ik heb al extra ventilatie gaten gemaakt naar buiten toe om de luchtspouw te ventileren, de afdichting van de nieuwe achterzet ramen is volgens mij goed. Het glas in lood zal niet echt lucht of water dicht zijn maar hoe krijg ik dat voor elkaar??

Sander Smit
Sander Smit
Zie ik het goed dat het achterzetraam niet direct op het oude raam gemonteerd is, maar een eigen raam heeft in de muur? Dat is in elk geval wel de situatie die wij hebben: bestaande schuiframen met bovenlichten glas in lood zijn blijven zitten en dan een nieuwe achterzetwand met HR++ ramen. Tussenruimte wordt geventileerd doordat de oude schuiframen niet meer geweldig afsluiten en sommige staan bewust een paar mm open. Heel soms (zoals eergisteren en gisteren) is er wat condensatie, maar normaalgesproken niet. Ik denk dat het in ons geval wat vocht uit de muren is wat tussen het oude en nieuwe raam terecht komt en dan bij echte koude condenseert. Veel extra ventilatie helpt bij ons niet, soms staat een oud schuifraam een cm of zo open (dus forse ventilatiekier onderaan) en ook de afsluiting tussen onderraam en bovenraam is niet perfect, maar dan nog kan er bij echte kou een keer condens (of ijsbloemen) op het buitenraam staan. Nu bij 3e dag vorst geen enkele condensatie of ijsbloemen meer. Goede glas-in-lood afdichting lijkt me sowieso belangrijk voor behoud van het glas-in-lood. Ik dacht dat het altijd al met kit wordt afgedicht. Vroeger een dunnere variant van stofverf (dus krijt met extra veel lijnolie), nu speciale glas-in-lood kitten.
Henk Alblas
Henk Alblas
Jaren geleden ben ik al eens bezig geweest met speciale gas in lood kit: dat moest je in de voegen wrijven maar het was een drama om het glas daarna weer schoon te krijgen. Ik had het idee dat met al het poetsen eigenlijk heel weinig in de voegen bleef zitten. Heb ik iets verkeerd gedaan .. Iemand met dezelfde of betere ervaringen??
Alfred Bekenkamp
Alfred Bekenkamp
het blijft een geknutsel met achterzetramen .... wij hebben 8 stuks 20 vlaks roederamen, vacuumglas is dus geen haalbare optie, en elke winter last van condens. Ventilatiesleuven in het profiel van de achterzetramen helpt ook niet .... Het zijn daarnaast ook schuiframen en om die functie ook te behouden kunnen achterzetramen niet het hele jaar blijven zitten. Leuk die monumentale eisen maar ik vind het een gedrocht van een oplossing en een energie-adviseur komt ook niet met een goed en betaalbaar alternatief. Leuk die eisen aan monumenten maar op dit punt werken alleen voorzetramen (aan de buitenzijde) als de eis 'verduurzamen' is. Niet echt een esthetische ingreep ....
Sander Smit
Sander Smit
Glas in lood kit: ik maak inmiddels mijn eigen stopverf en glas-in-lood kit van krijt en lijnolie. Wat mij betreft kan niets daar tegenop. Duurzaam, makkelijk te verwerken, overschilderbaar, schuurbaar (na uitharden uiteraard), en in het geval van de glas-in-lood kit makkelijk in de kieren tussen lood en glas in te wrijven. De hoeveelheid lijnolie bepaalt hoe dik of dun de kit is, naar eigen wens. Overtollige kit is makkelijk af te schrapen (bv met een stukje matig hard plastic) en de laatste waas is goed weg te wrijven met een katoenen doek. Enige nadeel: het maken van de stopverf en kit is tamelijk tijdrovend, denk aan een uur roeren en mengen om een batch (500 gram) te maken.
Lambert Kleine Deters
Lambert Kleine Deters
Dit is een volstrekt normaal natuurkundig verschijnsel. Glas in lood of überhaupt beglazing en kozijnen dampdicht maken om condensatie te voorkomen is een een utopie. Maar 1 mogelijkheid: ventileren tussen glas in lood en achterzetbeglazingen. En accepteren dat er zo af en toe condens tussen zit. Incidenteel kan dat geen kwaad.👍️
Reinout Baarsma
Reinout Baarsma
Inderdaad. Ventileren met buitenlucht. Gaatjes boren, zowel boven als onder. Boor de onderste gaten zo laag dat eventuele plasjes condensvocht naar buiten kunnen lopen. Wel roostertjes op de gaatjes maken, ivm insecten.
Ben van Assema
Ben van Assema
ik heb ook achterzetramen achter schuiframen met 4 x 4 en 4 x 2 roeden, echter met gelaagd glas; de spouw tussen achterzetraam en glas (ook gelaagd) is 7 cm. Ik heb geen last van condens; zowel zuid als werstzijde. Ik heb de indruk dat de spouw breedte van 7 cm het verschil maat, de lucht ertussen kan dan wat circuleren en de damp afvoeren

inloggen of registreren om te reageren.