G.Visser
G.Visser
Beste Mensen, Ik heb in mijn woonkamer vier kozijnen met roederamen en ieder roederaam heeft negen ramen. De afmeting van elke raam is 50 x 40 cm dus in elk kozijn zitten negen ramen met die afmeting. Verleden jaar oktober heb ik hier NED VAC SAPPHIRE 10.2 mm vacuumglas in laten plaatsen. Met de kou van afgelopen dagen zag ik bij de hoeken aan de binnenkant van de ramen toch condens, het was niet veel maar toch vervelend omdat je zulke super geisolerde ramen hebt. In de kamer was de temperatuur 20 graden en het vochtgehalte 45%. Buiten was het - 4 graden. De spijlen van de roederamen zijn van eikenhout en de spijlen heben normale afmetingen zoals je ze overal ziet bij monumentale panden dus niet erg dik of dun. De ramen zijn door een vakman geplaatst en hij heeft voor het kitten monustop gebruikt de kitrand buiten is 7 mm grotere kitrand kon niet. Volgens mij is dit een vrij normale kitrand omdat ik dit wel meer zie bij monumentale panden. Mijn eigen conclusie is dat dat de spijlen van de roederamen een koudebrug zijn en zo ja is hier nog wat tegen te doen. Alle reakties zijn welkom. Vriedelijke Groet, Geert Visser. geertvisser31@gmail.com
Bernard Vercouteren van den Berge
Bernard Vercouteren van den Berge
Hallo Geert, Je omschrijft een extreme situatie (buiten - 4ºC) waarbij deze condensatie optreedt. Dat zal dus niet vaak voorkomen. Vocht in lucht van 20 graden bij 45% luchtvochtigheid, zal als het voldoende afgekoeld wordt, uiteindelijk condenseren. Dat gebeurt dus niet midden op de binnenzijde van de ruit, maar juist in de hoeken. Het vacuümglas heeft randen waar het glas van het binnenblad aansluit op het buitenblad, dus daar is, in combinatie met het matig isolerende eikenhout, het koudste punt van de woonkamer. Ik zou me er niet teveel zorgen over maken, eigenlijk is het een bewijs dat je ruiten goed isoleren.
G.Visser
G.Visser
Bedankt voor jullie snelle reaktie, Zoals ik het hier lees zijn jullie het beiden wel met mij eens dat de spijlen van de roederamen een koudebrug zijn. Is het algemeen bekent dat roeden een koudebrug zijn en hebben meer mensen hier ervaring mee. Want voordat ik het vacuumglas liet plaatsen wist ik dit niet en mijn glaszetter blijkbaar ook niet want die heeft mij hier nooit op gewezen. En dat de lucht in de hoeken vastzit wist ik ook niet. Is hier nog wat aan te doen of zijn dit gegevens die vast staan. Alle reakties zijn welkom. Vriendelijke Groet, Geert Visser. geertvisser31@gmai.com

inloggen of registreren om te reageren.