Velderwit
Velderwit
Ik ben benieuwd naar de ervaringen wat betreft kosten die eigenaren van een vrijstaand monument (218m2 over 3 etages) hebben voor het verduurzamen/isoleren van de woning. Momenteel energielabel G. Ik begrijp dat ik offertes moet gaan aanvragen, maar ben gewoon benieuwd naar praktijkervaringen. We willen o.a. de buitenmuren isoleren aan de binnenkant. Vloeren isoleren. Isolatieglas erin + glas voor het glas in lood. En een hybride warmtepomp + vloer of plafondverwarming. Alles stucen. Kijken naar de mogelijkheden voor een WTW. Gaat om een huis uit 1904. Ben gewoon benieuwd wat jullie allemaal hebben gedaan, laten doen, wat voor effect dat had op je maandlasten en energielabel en wat de kosten waren. 😊
Marrigje Hartman
Marrigje Hartman
Hallo monument eigenaar. Eerst heb je een goede aannemer nodig die ervaring heeft met monumenten. Wat je gaat altijd verrassingen tegenkomen. Wij hebben onze buiten muren van binnenuit geisloeerd , maar dat betekent wel de oude zooi er af en opnieuw opbouwen. ca. 25 K voor ca, 30m2 muur. Ook de vloer hebben we opnieuw opgebouwd en geisloeerd, , met vloerverwariming, opla, ca.25K voor 30m2. De ramen was een verrassing, wat leek op een beethje houtrond van de onderdorpel, mondde uit in het ontdekken van de originele kozijnen van de oorspronkelijke schuiframen. Nieuwe schuiframen en wederom 25K aan kosten. Met ons oude huis was niets , maar dan ook niets recht of haaks. Dus veel was maatwerk. We verbuiken nu wel veel minder gas, maar kan je niet 123 een bedrag noemen. Gr Marrigje
Majo  Hendriks
Majo Hendriks
Beste monumenteneigenaar, ik raad je aan in ieder geval het e-book 'een warme jas voor oude huizen' te downloaden. Veel informatie en in het gesprek met een aannemer kom je beter beslagen ten ijs. Mocht je in een gemeente of regio wonen met een energiecooperatie (= vrijwilligersorganisatie die bewoners helpen bij verduurzaming) dan kun je daar ook (gratis) advies vragen. Zij kennen meestal diverse subsidiemogelijkheden want met wat je wil kun je niet alleen in monumentenland, maar ook gewoon via de RVO subsidie aanvragen. je schrijft dat je mede-eigenaar bent: als jullie een vve vormen dan gelden nog extra regels over de besluitvorming. Lenen kan voor een vve ook via de RVO (SVVE) en voor monumenten kun je ook in monumentenland nog leenfaciliteiten vinden.
Marten
Marten
Elk monument is natuurljk anders. Ik had het geluk dat vloerverwarming mogelijk was in mijn huis (monument 1890) en dat de vorige bewoner dit al op veel plekken had gelegd. Verder hebben we veel zelf gedaan, waardoor de kosten relatief laag gebleven zijn. Puntsgewijs de verduurzamingsmaatregelen met een groffe prijsschatting (K=1000 euro): * warmtepompboiler (2K), * rest van huis voorzien van vloerverwarming (4K), * all-electric warmtepomp incl nieuwe vv-verdelers (15K-4K subsidie=11K), * zonnepanelen (9K), * inductiefornuis (3K), * van het gas af (gratis), * zonwering voor serre (2K), * alle dakramen vervangen door triple glas en zonwering (25K), * diverse isolatie, dikke gordijnen, verlichting, witgoed (8K), * thuisbatterij (1.5K) * Vergunningen regelen bij de gemeente: oneindig veel frustratie en vertraging Op de agenda staat nog: * garage isoleren * resterende enkelglas vervangen. Het merendeel van de begane grond heeft nog enkelglas en de gemeente laat hier alleen maar vacuumglas toe als vervanging * WTW ventilatie (is een heikel punt omdat we geen plafonds hebben om buizen in te verbergen) Mijn maandlasten zijn nu grofweg * Elektra 105,- (met energievermindering en vaste kosten, zonder warmtepomp, inductiefornuis en zonnepanelen) * Verwarming en inductiefornuis 130,- (dit is wat vroeger op gas werkte) * Zonnepanelen -100,- ---------------------------------------------- Totaal: 130,- Besparing door alle verduurzamingsmaatregelen zijn: * Besparing elektriciteit: 15% (excl de zonnepanelen) * Besparing verwarming: 40% (en het huis is lekkerder warm met de warmtepomp) * Besparing zonnepanelen: 1200,- per jaar (afhankelijk van salderingsregeling) Qua energielabel, ik heb nog een ouderwets energielabel C, maar dit zegt vrij weinig. Ik vermoed dat ik nu op A+ zit, maar ik besef dat een energielabel veel certificering en bewijsvoering vereist. Bij veel van de verduuzamingsmaatregelen heb ik helaas geen hard bewijs. Bijv van de verbouwing in 2002-2006 door de vorige bewoners heb ik geen facturen of certificering van isolatie.
Velderwit
Velderwit
Bedankt voor jullie reacties! @marten, heb jij ook nog verder geïsoleerd? Als in: vloerisolatie of isolatie van de buitenkant aan de binnenzijde (steens muur)? En is het huis vrijstaand, hoek of tussen?
Rudy
Rudy
Hoi Velderwit. Ja, https://eenwarmejasvooroudehuizen.nl is ECHT een aanrader. Zo volledig en leerzaam. Verder: schrijf op wat je wilt doen. Rubriceer, denk in fases of in beschikbaar budget wat je hebt. Zelf wil ik zo goed als alles doen: Rondom isoleren, ooit van het gas af. Ik overweeg een PVT-installatie op termijn. Kostbaar en zeer tijdrovend. Ik doe veel zelf: HR++ voorzetramen voor het glas-in-lood. No-brainer: zeer betaalbaar, 1000,- voor 10 getoogde ramen. Glas alleen is niet zo deur, ga na of dikker glas in bestaande kozijnen past. Dikke lange gordijnen: via een cateraar op Marktplaats, 500,- voor het hele huis. Zuinigere cv (donatie via mijn pa): 0,-. Gordijn voor het trapgat naar boven: 0,- scheelt heel veel koudeval. Tochtstrips rondom deuren en ramen: paar tientjes. Flexibele houtwol platen onder de vloer van de voorkamer (via kruipruimte): 400,-. Tegen optrekkende koude. Dan het grovere werk. Door die warme jas publicatie en de expertise van een ingehuurde bouwecoloog ga ik helemaal terug naar de basis: radiatoren demonteren, de steens gevels afbikken tot op de bakstenen, dan nieuwe opbouw: raaplaag (kalkstuc) - 10cm houtwol Thermowall - leemstuc. Geheel biobased, natuurlijk, luchtdicht, dampopen. Rc van +/- 2.75. Hier ga ik alle gevels mee doen, zo'n 280m2. Zeer ingrijpend, en kamers worden bij de gevels 12-13cm kleiner, maar dan ben ik ooit voorgoed van deze vrieskist af :). Minder m2's, meer comfort. Het stuccen besteed ik uit, rest doe ik zelf. Ik vermoed zo'n 10k voor de eerste 150m2. Maar het is heel veel werk: scheurherstel, gaten opvullen, roestige spijkers verwijderen, luchtdichte aansluiting op de kozijnen, vloer- en plafondranden openwerken, instoppen van de balkkoppen met vloeibare kurk etc etc. Laat je GOED adviseren mbt isoleren van steens muren. De doorsnee aannemer heeft deze kennis niet. Risico: opsluiting door verkeerde (chemische, niet ademende materialen), verplaatsing van het dauwpunt, vochtophoping, rotte balkkoppen, verzakte vloeren. Dus neem dit serieus. Ik heb er zelf een hele studie van gemaakt. Ik heb dus de vloeren en plafondranden boven geopend, zodat de houtwol isolatie, geheel om de balkkoppen heen, door kan lopen van boven naar beneden, zo wordt het hele huis rondom ingepakt en krijg ik straks geen horizontale koudebruggen. Op de bg heb ik in twee kamers mooie sierlijsten. Hoe ik dat precies ga doen is nog een raadsel, overslaan door een terugliggende strook isolatie (toch een koudebrug), ze verplaatsen (lampen niet meer in het midden), of 2d-met-schaduw na laten schilderen (optische illusie). Tips zijn welkom. Later: overige radiatoren verwijderen en dan overal lage temperatuur vloer- dan wel plafondverwarming installeren, overstappen op PVT-panelen en bijbehorende warmtepomp etc. etc. Gaat wel 5-6 jaar duren, maar uiteindelijk woon ik in een comfortabel, betaalbaar paleisje met veel karakter. Neem de tijd en volg trias energetica: 1. warmtevraag (drastisch) verminderen: isoleren en slim de zon binnen laten en de koude wind buiten, 2. gebruik duurzame energiebronnen (PV-panelen bijv.), 3. gebruik fossiele brandstoffen efficient. Succes.
Marten
Marten
@Velderwit, mijn huis is vrijwel vrijstaand en enkelsteens. De vorige bewoner heeft aan de binnenkant geisoleerd met pirplaten. Samen met een metalen steunconstructie is de muur 30-40cm dik geworden. Ook de vloer is door de vorige bewoner al uitgegraven, geisoleerd en opnieuw gegoten. Dit is allemaal in 2002-2006 gebeurd, dus naar de huidige maatstaven niet optimaal. Ik heb nog een boel kieren en gaten dichtgemaakt en sommige muren opnieuw voorzien van pirplaten.
maartje breuls
maartje breuls
[~2600] , [~3207] en [~3063] ik lees graag even mee over dit onderwerp. Ik woon ook in een monument uit 1901 en moet zowel de vloer als wanden nog doen. Ik was voornemens om ook met Pir te gaan werken waar mogelijk want op sommige punten zal het uberhaupt niet gaan gezien de lambrisering aan de binnenzijde en doorloop van bv een bijzondere schouw... @rudy ik lees dat jij geen PIR gaat gebruiken. En [~2600] jij geeft aan sommige delen opnieuw te doen? Werkt dat dan niet voldoende? Ik ben benieuwd.
Marten
Marten
@Maartje, mijn huis is in 2002-2006 door de vorige bewoners omgebouwd naar woonhuis. Toen werd er minder goed geisoleerd; de pir-platen zijn overal 5cm dik. De kamers die we opnieuw opgebouwd hebben (in 2018), hebben we voorzien van 8cm of 12cm pir. Het was een boel werk voor iets wat je niet ziet, maar aangezien de kamers toch helemaal gestript moesten worden, was het het goede moment om ook de binnenmuren opnieuw te doen.
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Tip voor Rudy: sierranden niet overslaan, gaan hoogstwaarschijnlijk schimmelen. Is praktijkervaring. En dan moet je daarna alsnog invasief aan het werk maar wel onder, boven en achter en door de net nieuw aangebrachte isolatie. Klus van ooit uren wordt dagen. Lampen niet in het midden ziet vrijwel niemand.

inloggen of registreren om te reageren.