Hoi! Wij zijn mogelijk geïnteresseerd in de aankoop van het rijksmonument aan de Kleine Kerkstraat 10 in Edam (https://monumentenregister.cultureelerfgoed.nl/monumenten/14340, https://www.funda.nl/detail/koop/edam/huis-kleine-kerkstraat-10/4334941…). De registratieomschrijving van dit monument is vrij beknopt, maar één ding viel mij daarin op: de vermelding van een 'moderne pui'. Naar mijn idee verwijst dit naar de openslaande deuren achterin het huis. De monumentale waarde van dit pand zit wat mij betreft vooral in de voorgevel, en ik zie niet in hoe deze 'moderne pui' daaraan bijdraagt. Mocht de pui toch van aanzienlijke ouderdom blijken te zijn, dan bewaar ik hem uiteraard met veel plezier. Maar gezien de term 'modern' in de omschrijving, ga ik er vooralsnog vanuit dat dit niet het geval is. Onze wens is om te zijner tijd een uitbouw over de volle breedte van de achterkant te laten realiseren. Dit zou hoogstwaarschijnlijk betekenen dat de huidige pui verdwijnt. Vandaar mijn vragen: - Waarom is deze 'moderne pui' opgenomen in de registratieomschrijving? - Gaat het ooit mogelijk zijn om deze pui te verwijderen? Zo ja, moet ik dan kunnen aantonen wanneer de pui is geplaatst — en wat als ik dat niet kan achterhalen? Alvast hartelijk dank voor jullie tijd en expertise!
Reinier Verbeek
Reinier Verbeek
Hoi Robin, Een registratieomschrijving heeft nauwelijks betekenis. Deze omschrijvingen zijn ooit gemaakt als onderligger voor het besluit om een pand monument te maken, maar zijn niet altijd betrouwbaar en zijn ook geen toetsingskader bij wijzigingsaanvragen. Zo zijn er eenregelige omschrijvingen van Rijksmonumenten: "Pand met lijstgevel". En er zijn omschrijvingen van onderdelen die nooit in de betreffende panden hebben gezeten. Zo staat er bij de omschrijving van mijn kantoor in mijn Bierbrouwerij: glas in lood ramen en de (juiste) beschrijving van de bijbehorende pui. Maar daar heeft nooit glas in lood gezeten. Dus af en toe krijg ik de vraag van een handhaver wat ik er mee heb gedaan ;-). In mijn voorgevel zit wel glas in lood en dat staat niet in de omschrijving. Duidelijk een schrijfvout in de omschrijving, maar je krijgt er wel werk van. Verder is het niet geheel van belang of en pui modern is of niet, maar geeft het meer een indicatie of iets behoudenswaard is of niet. Het totale monument met alle moderne toevoegingen is monument. Je zult hoogstwaarschijnlijk wel makkelijk vergunning krijgen om een moderne toepassing aan te passen aan nog moderner gebruik. Overigens is een moderne pui die je niet sloopt, maar gewoon als tussenpui naar je nieuwe aanbouw laat zitten, altijd goedkoper dan hem slopen. Dus je hoeft er geen last van te krijgen. Het is eerder van belang om te kijken of dit monument past bij jullie manier van gebruik en bewoning. Want je bent wel een beetje schatplichtig als monumenteigenaar (en daar is ook de vergunningprocedure voor). Je bent maar de tijdelijke bewoner van het pand en als je heel stil bent en goed luistert, vertelt het pand je wat er wel en niet kan. Als je niet goed naar het pand luistert, zijn de vergunningsprocedures vaak moeizaam en de verbouwingen kostbaar in mijn ervaring. Een bouwhistorische verkenning is altijd een mooi uitgangspunt om bij een verbouwingsplan te nemen. En het is een enorme rijkdom om te weten waar je woont. Succes, met al je plannen en laat je niet afschrikken door de extra uitdagingen bij het bewonen van een monument, maar ervaar de rijkdom en het plezier van het rentmeesterschap!
Robin van Hoorn
Robin van Hoorn
Hoi Reinier! Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb vannochtend ook gebeld met de rijksmonumentregister en die hebben mij een hoop leuke informatie gegeven. Zo kwamen zij aan met foto's uit het beeldbank archief die lieten zien dat er tijdens de oorlog een winkelpui aan de voorkant van het huis staat. Deze is er later dus weer uitgehaald, en vandaar dus de moderne pui. Ik heb inderdaad het afgelopen weekend een hoop geleerd over rentmeesterschap, en we zijn nog steeds erg geïnteresseerd. Alleen de oude foto's uit 1926 intrigeren me al mateloos, haha. Als we ooit een uitbouw willen doen zullen we zeker al vele jaren verder zijn, en zullen we je advies zeker meenemen. Nogmaals bedankt voor je kennis!

inloggen of registreren om te reageren.