We overwegen een isolerende meerlagen folie (Actis Boost'r Hybrid Roof) op een schuin pannendak toe te passen. Wie heeft ervaring hiermee? (vooral benieuwd naar het resultaat en ervaring op lange termijn). Het gaat om de volgende situatie: - zolderdak/voorhuis van monumentale T-boerderij (bouwjaar 1850) - Schilddak met keramische pannen - de zolder wordt niet bewoond (en niet verwarmd) - opbouw dak: bestaand 20mm dakbeschot (planken), waarop direct de folie wordt aangebracht, tengels en panlatten 22x50. dakpannen. - De folie is dampopen (volgens info) - Optie: vorsten op zgn ondervorst geschroefd (dus niet in de mortel). Dit is nog onder voorbehoud van de uiterlijke kenmerken Overwegingen: Theoretische voordelen: warm dak principe, nauwelijks of geen dak ophoging, dus behoud monumentaal uiterlijk. Dakbeschot en dakconstructie blijven binnen zichtbaar. relatief beperkte ingreep die in dit geval geen meerwerk is omdat een kleine dakrenovatie al gepland is. Nadelen: vrij onbekend in NL; weinig kennis op de markt. Folie kan mogelijk minder ademend zijn op lange termijn. (Veel) lagere isolatiewaarde dan vaste/dikke materialen. Minder goed tegen warmtegeleiding en minder geluidsisolerend dan platen (massa). Dank voor de feedback, groet, Maarten

Sander Smit
Sander Smit
Als de zolder niet verwarmd / bewoond is, waarom dan de folie? Ons huis (1908) heeft rond 1980 van die 1cm dikke noppenfolie met aan weerszijden alufolie gekregen. Het isoleert enigzins, dus het idee is/was aardig. Maar: ons dak was niet in geweldige staat toen we het huis kochten, > 10 acute lekkages moeten verhelpen in het eerste jaar. Andere wind + slagregen -> nieuwe lekkage ontdekt. We hebben heel wat verschillende dakvlakken en ongeveer de helft heeft/had die folie. Wat me op een gegeven moment begon op te vallen: lekkage op dakvlak zonder folie -> weinig schade aan het dakbeschot. Lekkage op dakvlak met folie -> er komt altijd water onder de folie terecht (netjes installeren is een kunst, en op termijn gaat het toch scheef zitten, spijkers roesten, enz. enz.) -> rottend dakbeschot omdat het dakbeschot vanwege de folie niet goed kan drogen. Stukken dak met alleen dakbeschot en pannen tochten altijd een beetje, en dat zorgt voor goede droging. Als ik nu een dakvlak onder handen neem, dan gaat de folie er tussenuit. Veel gedoe, tengels en panlatten los, enz. enz. Isoleren doe ik nu op de zoldervloer. Makkelijk en effectief. Er blijft een kleine slecht geisoleerde rand rondom over bij de dakvoet. Dat komt tzt goed als de muren binnenkant verdieping een voorzetwand krijgen. Ga je de folie uitvoeren, dan nog een punt als de tengels weer teruggeplaatst worden: zorg dat een tengel maar aan 1 plank dakbeschot vastzit. Het dakbeschot beweegt iets, krimpt nog, en dan wordt de tengel in tweeen getrokken als ie aan beide planken vastzit. Helaas aan de lopende band gebeurd hier... Nog een ander punt. Onder en boven de folie is het bij ons een enorme (fijn)stof bende. In ons geval zal de reflectie van de alufolie uiteindelijk ongeveer 0 geweest zijn. Het zou me niet verbazen als een dampopen folie op termijn door het stof min of meer dampdicht wordt.
Dirk van der Plaat
Dirk van der Plaat
Als de zolder niet verwarmd en bewoond wordt, dan zou ik zelf bij voorkeur de zoldervloer vanaf de bovenzijde isoleren en de kap verder 'met rust laten'. De kap blijft dan ademen zoals altijd en de problemen met droging die Sander hierboven beschrijft, worden voorkomen. Houtvezelplaat tussen vuren ribben op de zoldervloer leggen en afdekken met underlayment o.d. geeft een geïsoleerde zoldervloer die volledig bruikbaar blijft.
Fenneken
Fenneken
Wij hebben in 2009 op Landgoed Huis Schouwenburg Actis folie toegepast op de pannenkap van het hoofdhuis. Ik denk dat de situatie van onze kappen vergelijkbaar is. De samenstelling van de Actis folie kan ondertussen wel veranderd zijn. Destijds heeft de timmerman ter plaatse les gehad van de fabrikant. De werking van de folie staat en valt met correct en zorgvuldig aanbrengen. We hebben er geen spijt van. De isolerende werking is zowel bij extreme kou als op een dag als vandaag (buiten 33°C binnen 28°C) niet spectaculair maar wel merkbaar. Er zijn geen lekkages of aantasting van het beschot zichtbaar. We zijn bereid om -met een monumentenwachter of de fabrikant?- te onderzoeken hoe de conditie van de folie is na 17 jaar.

inloggen of registreren om te reageren.