Hallo, iemand al ervaring met de aanschaf en plaatsing van vacuüm glas? BENG (uit China) of FINEO (uit België)? Ik overweeg dit dunne, hoog isolerende glas, toe te passen in een aantal bestaande kozijnen (gemeentelijk monument). Maar het blijkt dus peperduur en ik hoorde over een brede donkere rand, die wellicht zichtbaar is. Concrete vragen: kent iemand goede inkoopadressen? Verdere aandachtspunten? Mvg, Rudy
Ronald
Ronald
Wij zijn zeer enthousiast over Fineo. Is inderdaad duur, maar onze gaskosten zijn ongeveer gehalveerd. Fineo heeft zwarte uithouders, die minder goed te zien zijn dan de witte van Beng (wat dus beter is). Koek&Reinders in Den Haag heeft de ramen bij ons geplaatst. Waren wij tevreden over.
jasper
jasper
ha rudy ik had ongeveer dezelfde vraag https://community.monumenten.nl/post/1621 op basis hiervan heb ik ook gekozen voor fineo via vd staaij glas uit arnhem. Hij ofreerde beter maar ook met valdorpels en aangepaste balans veren wat de rest niet deed en wat ook veel uitmaakt de zwarte rand is onzichtbaar weggewerkt de prijs is inderdaad erg hoog en verdient zich mi mn terug in comfort en label ( dus bij verkoop). Reken er wel op dat het in de zomer minder afkoelt cq ventileert dan met enkel glas bij het zoeken naar een leverancier zou ik vragen hoevaak ze vacuüm glas plaatsen, dat is over algemeen niet zo gangbaar ps als je in heb bovenste blad op de zoekfunctie met glas zoekt kun je nog heel veel vinden hierover
Gerard Wuisman
Gerard Wuisman
Ik heb in in het kader van het onderhoud aan ramen en deuren Fineo toegepast. Alvorens voor Fineo te kiezen, ben zijn mijn vrouw en ik een aantal panden waarbij Beng en Fineo zijn toegepast, gaan bekijken. Met zonlicht erop bleek Bengglas een "sterrenhemel" te vormen. Dat komt door reflectie in de toegepaste transparante afstandshouders. Als Fineo tegen een witte achtergrond wordt toegepast, ook op groetere afstand, vallen de zwarte afstandshouders op. Fineo heeft geen donkere rand. Beng vond ik klinken als een metalen plaat, Fineo als echt glas. Uit eindelijk hebben we gekozen voor Fineo ook al was het een financiële rib uit ons financiële lijf. Het is goed warmte en geluid isolerend. In het voor- en najaar krijg je in de ochtend wel condensatie op de ruiten aan de buitenzijde, echter geen druppelvorming. Aanvankelijk hadden we gekozen voor de variant Monumentenglas. Na plaatsing van de eerste proefruiten bleek dat dit glas bij het naar buiten kijken een blauwe waas te hebben. Dat wil je niet een hebben we voor gewoon glas gekozen. De glasman wilde het glas niet ter plekke installeren. Hij gaf de voorkeur aan het plaatsen in en vervolgens het verven van de ramen in zijn werkplaats. Volgens hem levert dat een betere kwaliteit van het eindresultaat op. Voor ons betekende dat een paar weken leven als een mol want de kozijnen werden met platen dichtgespijkerd als ware het een onbewoonbaar verklaarde woning. Punt van aandacht: na plaatsing van isolerend glas altijd met een warmtecamera (doen) controleren of het glas inderdaad isolerend is. Plaatsers van glas doen dat niet. Als energiecoach heb ik zo'n camera en ik heb bij 'klanten' gemerkt dat er ook niet isolerende HR++ ruiten waren geplaatst. En laat dat bij mijn Fineo ook het geval zijn. Een ruit was niet isolerend en moest worden vervangen. Dit punt van aandacht geldt ook voor het laten isoleren van spouwen. Het volledig vullen laat in het bijzonder in de hoeken aan de bovenzijde soms behoorlijk te wensen over. Tot slot nog dit: het is mij nog steeds niet gelukt om van Fineo de garantieverklaring te krijgen.
Ronald Jongedijk
Ronald Jongedijk
Het maakt in de prijs nog wel behoorlijk verschil, de BENG-beglazing of de Fineo maar daarentegen zijn de levertijden voor de chinese variant ook behoorlijk langer. Voor vacuümglas zijn er overigens subsidiemogelijkheden o.b.v. ISDE-regeling, de voorwaarden voor monumenten zijn afwijkend t.b.v. de reguliere regeling. De pillars in het glas zijn meestal gewoon kiesbaar, zie onderstaande afbeelding van een monster van de DaVinci. Ander aandachtspunt is de absorptiestrip aan de onderzijde. Die zit al snel op zo'n 14mm uit onderzijde van het glas. Dat vergt ter plaatse een wat hogere stopverf(kit)rand om weg te werken en vergt ook wat van de sponninghoogte venster, anders zie je deze strip van binnenuit. Ander aandachtspunt is de minimale afmeting, kleine vlakjes zijn niet uitvoerbaar.
Rudy
Rudy
Dank voor jullie snelle reacties. Fineo is de duidelijke favoriet. Mbt de zwarte rand dacht ik inderdaad aan hogere raamlatten of stopverf inderdaad. Ik overweeg het zelf te plaatsen. Test met zo'n hittecamera is een goede tip. Het condens effect is ook nieuw voor me. Ik ga nog even kijken of rechtstreeks in België bestellen nog verschil maakt, ik zit dicht bij de grens. @Jasper, heb je de 36m2 besteld en geplaatst? @Ronald, het ervaren van meer comfort door bezoek was enkel door het vervangen van het glas, of had je meerdere ingrepen uitgevoerd?
jasper
jasper
Het zit er nu een half jaar in en het is meer dan de genoemde m2 geworden. Het roede (bovenste) gedeelte van de ruit is met fineo gedaan het onderste deel is een groot vlak en heb ik deels met fineo (plaatsen waar je veel zit) en deels met HR ++ gedaan Dat is aanmerkelijk goedkoper. Ik denk dat kierdicht maken de allereerste stap moet zijn en dat je beter dat kan uitbesteden ( gaat in ieder geval niet lukken met zelf tochtband plaatsen etc) onderstaande discussie is hier ook prima op zijn plek inhttps://www.monumenten.nl/verhalen/over-het-verduurzamen-van-glas-in-uw…

inloggen of registreren om te reageren.