Bioclina capillair micro verwarmingssysteem op de vloer.

Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)

Je hebt gelijk Peter, mijn excuus
Het was mijn bedoeling nog een toelichting te schrijven maar ik werd onderbroken op mijn werk en daarna ben ik het vergeten aan te vullen. Ik zal dit z.s.m doen, maar het moet een tussen de bedrijvigheid voor 2 werkgevers door en wil er daarom nog wel eens bij inschieten. Overigens is de aanvoertemperatuur in het vloerverwarmingssysteem max 25 graden. Niet echt een probleem voor een vezelversterkte gietmortel. Bij een dergelijk system is isolatie van minder belang. Doordat de massa boven de slangen zo gering is zal de warmte eerder naar boven afgegeven worden dan naar ondere. Een heel ander verhaal als bij een traditioneel vloerverwarmingssysteem waar minimal 5cm cementdekvloer boven de slangen zit.

Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)

Koen je hebt gelijk.
Het is absoluut niet mijn bedoeling merken aan te prijzen. Mocht ik die suggestie wekken dan mijn excuus hiervoor. Ik heb geen persoonlijke ervaring met de genoemde merken en het is niet mijn bedoeling hier reclame te maken voor een merk. Ik wil wel graag reclame maken voor energiebesparing! Ik hoop mensen ideeën aan te kunnen reiken en zo hun perspectief te verbreden. Van de genoemde producten heb ik tot op heden nog geen andere merken gevonden.

Als doe-het-zelver heb ik 7 jaar geleden al mijn radiatoren uit mijn eigen jaren '60 woning gehaald en in vloeren, muren en plafonds vloerverwarmingsbuizen aangebracht. Elke ruimte heb ik daarbij van een eigen klokthermostaat voorzien. Gevolg is een grote comfortverbetering en 30% besparing op energie. Het was ook mijn plan om ergens in de komende jaren mijn schuine dak te gaan verdekken. Zelf had ik het idee om tijdens deze verdekking iets met warmtewinning onder de dakpannen te gaan doen. In de handel zijn standaard metalen lamellen te verkrijgen waar een vloerverwarmingsbuis in geklikt kan worden. Het was mijn idee om als proef deze onder de dakpannen aan te brengen. Mijn idee bleek recentelijk echter al op de markt gebracht te zijn. Blijkbaar is warmtewinning op die manier mogelijk. Natuurlijk zijn zonnecollectoren efficiënter maar voor een monument is plaatsing van een dergelijk product vergunningsplichtig. Een buizensysteem onder de dakpannen is dat niet. Een dergelijke manier van warmtewinning is alleen goed toepasbaar bij een laagtemperatuur verwarmingssysteem zoals het systeem in mijn voorbeeld.

In Nederland zijn we gewend geraakt aan het verwarmen van onze woningen door middel van convectie. Onze verwarmingsradiatoren verwarmen lucht en deze lucht moet vervolgens de ruimte verwarmen. Voor woningen met veel massa en een slechte luchtdichting (zoals bij monumenten vaak het geval is) is deze wijze van verwarmen niet ideaal. Door de luchtstroming ontstaat er snel tocht en er is veel energie nodig om de temperatuur van een dergelijk verwarmingssysteem op de goede temperatuur te krijgen. Als je met een relatief lage temperatuur massa gaat verwarmen zoals een vloer, muur of zelfs een plafond dan gaat het materiaal warmte uitstralen in de vorm van infraroodstraling. Dit is niet tot nauwelijks merkbaar en toch wordt het behaaglijk in de ruimte. Een dergelijke manier van verwarmen leent zich veel meer voor het koppelen aan warmtewinsystemen zoals zonneboilers, warmtepompen enz. Omdat bij monumenten de mogelijkheden vaak beperkt zijn, zijn de door mij in diverse bijdrages genoemde producten mogelijk een optie om zonder het monument geweld aan te doen toch energie besparende maatregelen te nemen.

Van andere professionals of eigenaren van monumenten hoor ik graag hun oplossingen of goede ideeën. We zullen met elkaar tenslotte toch iets moeten doen om van de fossiele brandstoffen af te komen....


inloggen of registreren om te reageren.