Vogels
Vogels

Wij wonen sinds 2 jaar in een moumentale boerderij in Teteringen en voor de vervanging/ isolatie van een pannendak ben ik op zoek naar dakdekkers die ervaring hebben met het vervangen en isoleren van daken van monumenten. Ik kom graag met deze vaklieden in contact.
Mvg, Mark Vogels

Isis Knuvers
Isis Knuvers

Misschien dat communityleden Jeroen Hulsen of Josan en Paul Meijers en Otten of [~25] of Pim een suggestie hebben, vanuit eigen ervaring of kennis? Daarnaast kun je kijken in de bedrijvengids op Monumenten.nl (https://www.monumenten.nl/bedrijven/bedr-type/29) echter dan raad ik altijd aan referenties op te vragen, voor deze gids melden bedrijven zich zelf aan dus het houdt geen kwaliteitskeurmerk in oid. Nog een andere tip, op de beurs Monument, in Den Bosch, kun je veel vakmensen ontmoeten (en leden van de community, zie https://community.monumenten.nl/node/75)

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Ziet er knap uit Koen! Ik moet zelf nog aan de slag met de daken. Ik ga dat per dakvlak zelf doen. Hier zijn in 1956 nieuwe pannen op gelegd, ik ben nu oude holle handvorm pannen aan het hamsteren...
Dank voor info over materialen, zal ik zeker even nakijken.

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Is er wellicht nog een ander alternatief wat het overwegen waard is? Ik heb al veel oude pannen gekocht, er zijn vorsten bij met specieresten, kalkmortel maar ook schroefgaatjes ingeboord...
Ik weet dat de daken origineel met stropoppen gemaakt zijn, het huis is uit 1880 - 1890.

Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)

Flexim....
Alsjeblieft niet op een monument!
Binnen 5 jaar ligt alles al weer los.
Dan nog liever de nokvorsten ventilerend aanbrengen met 18 ponds lood er onder, netjes geklopt over de nokruiter en goed aansluitend op de bovenste pannenrij. Niet origineel maar wel zo dat onderhoud aan de pannenrij er direct onder goed mogelijk is. Overigens zijn er wel degelijk prima kalkmortels versterkt met vezels special voor onder vorsten (zie o.a. de bijlage)! Een goede metselaar brengt het keurig aan zodat het er weer tientallen Jaren tegen kan. De door de ERM erkende restauratiebedrijven doen niet anders.

Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)

Dag Jeroen,

Sorry dat ik zo laat reageer...
Ik lees jouw reactie nu pas bij het helemaal naar beneden scrollen in de algemene tijdlijn. In mijn persoonlijke tijdlijn zie ik jouw reactie niet staan helaas.
Tot mijn grote verdriet heeft de belangrijkste mortelleverancier in monumentenland (Jahn) zijn deuren gesloten na overlijden van de eigenaar. We moeten het dus doen met wat er nu nog op de Nederlandse markt te krijgen is...
Bij deze alsnog de bijlage (het betreffen mijn eigen persoonlijke aantekeningen en is slechts ter informatie).
Ps. mag ik je ook wijzen op: https://www.monumententoezicht.nl/daken/pannen
Als jouw woning een rijksmonument betreft dan kun je hier lezen dat Flexim uit den boze is. De bouw kan er door stilgelegd worden...


inloggen of registreren om te reageren.