Heeft iemand ervaring met het isoleren van de zoldervloer in plaats van het dak? Het betreft de vloer tussen een beperkt verwarmde bovenverdieping en een onverwarmde zolder. Ik denk aan het opvullen van de vloer met Isofloc, tussen het op riet gestucte plafond en de planken van de zolder, hoogte 20 cm.

Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)

Het aanbrengen van een goede damprem wordt hier inderdaad een probleem (als je uitgaat van dampdicht bouwen). Voorstanders van dampopen bouwen (waar isofloc een product voor is) hebben vaak een andere mening.
Belangrijk bij het toepassen van isofloc is dat de houten zoldervloer niet afgewerkt wordt met een product wat dampdicht/dampremmend is (zoals een kunststof vloerbedekking als zeil of laminaat). Het isofloc moet het condensatievocht wat er in sommige situaties kan ontstaan weer af kunnen geven aan zijn omgeving. De gehele constructie van stucplafond tot en met zoldervloer moet daarom dampopen zijn.
In principe is het laten aanbrengen van isofloc een gemakkelijke oplossing. Er wordt aan de rand 1 vloerdeel over de gehele lengte weggehaald en vervolgens wordt de ruimte tussen stucplafond en zoldervloer vol geblazen met isofloc. Voordeel is dat alleen rondom deze plank de ruimte vrij gemaakt moet worden. In de rest van de ruimte kunnen de spullen blijven staan. Bedenk wel dat de met Isofloc gevulde ruimte een heerlijke omgeving wordt voor muizen en, ondanks de toevoeging van boorzouten aan het papier, vraag ik mij af wat het doet op het gebied van brandveiligheid.
Een andere oplossing zou kunnen zijn om dakrenovatieplaten van bijv. Opstalan of Isobouw boven over de zoldervloer te leggen. Daarvoor moet wel eerst de zolder (deels) leeg gehaald worden.

Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)

Misschien is het verstandig om advies te vragen bij Warmteplan in Brummen (www.warmteplan.nl) zij zijn al (meer dan ?) 25 jaar importeur van biologische bouwmaterialen waaronder Isofloc en hebben veel ervaring op dit gebied.

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Pieter, Eelco, als je met Isofloc tussen de balklaag zou isoleren, zou dan een dampdichte verflaag volstaan op het stucplafond? Folie lijkt me lastig tussen de balklaag. Met PIR is dit probleem misschien kleiner omdat de balken en vloerdelen in de warmte blijven en het punt van condensatie boven de PIR zal liggen.

Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)
Eelco Dijkstra (Gemeente Amersfoort)

Goedemorgen Herman en Jeroen,
Isofloc is bij uitstek een product voor het bouwbiologisch dampopen bouwen. Beide methodes (dampopen en dampdicht) gaan combineren daar zou ik voor oppassen! Ook het toepassen van een dampdichte verflaag op rietstuc is niet aan te bevelen. Laat je goed voorlichten door een bouwfysisch expert die in uw specifieke situatie een dampspanning berekening kan maken en de diverse materialen in ogenschouw nemende een goed advies kan geven. Neem even contact op met Dick van der Woude van Warmteplan (0575-564805). Zij kunnen je hiermee vast verder helpen.

Herman Janssen
Herman Janssen

Een goede dampdichte afdichting aanbrengen zou het volledig verwijderen van de vloer nodig maken, lijkt me niet werkbaar. Warmteplan vindt de genoemde dampdichte laag niet nodig bij het gebruik van Isofloc.

Otto Rosier
Otto Rosier

Goedemorgen Herman,
ja, ons huis heeft een zolderoppervlak van 150 m2. Het dak is van riet en open van structuur. De temperatuur op de zolder is bijna gelijk aan de buitentemp. Wij hebben op de zoldervloer een extra houtenvloer gelegd met 9 cm steenwol tussen de houten balken. het gasverbruik daalde van 3000m3 naar 2200m3.


inloggen of registreren om te reageren.