Esther Quartel
Esther Quartel

Hallo, weet iemand hoe ik makkelijk de worstels van klimop kan verwijderen?
Ik ben nu een avond met steekmesje en water bezig geweest, lamme armen krijg ik ervan en ik heb net 2 vierkante meter 'schoon'. Is er een goedje te koop wellicht die onze stenen niet aantasten of weet iemand iets anders waardoor de wortels makkelijker loslaten of oplossen? Het hele pand zit eronder... groet en bedankt Esther

Jeroen Hulsen
Jeroen Hulsen

Hoi Esther,

Ik heb het als schilder wel ooit aan de hand gehad en op mijn eigen huis zat toen ik het kocht ook klimop. Een drama voor je voegwerk en alles waar hij verder op hecht of tussen kruipt.
Ik heb het altijd verwijderd met een verfbrander. Op stenen niet zo erg, die zijn al gebakken. Let wel op voor je rieten kap en blijf ver genoeg van schilderwerk vandaan. Waar tegenwoordig nog schilderwerk afgebrand mag worden ben je verder verplicht een grote brandblusser bij de hand te hebben en moet je tot een half uur nadat je gestopt bent met branden nog aanwezig zijn voor het geval ergens iets gaat smeulen.
Voordeel van branden is dat je de stenen niet beschadigd zoals bij staalborstels en bijvoorbeeld stralen, met zuur of loog behandelen of een steekmes...

Succes!
Groet, Jeroen

Esther Quartel
Esther Quartel

Dank je Jeroen, ja afbranden is ons bekend. Maar inderdaad i.v.m. rieten kap zien we dit niet zitten. Zit voor nu niks anders op dan handwerk ben ik bang...


inloggen of registreren om te reageren.